استبدل عاداتك السلبية بإيجابية بهذه الطريقة

بناء العادات

العادة هي ذلك السلوك الذي نقوم به دون جهد وتفكير بل بشكل تلقائي
إذن من المسؤول عن هذه التلقائية؟
إن العنصر المسؤول في هذه العملية هو الجزء موجود في الدماغ والذي يسمى بالعقدة القاعدية والتي بدورها تتحكم في السلوك والعادات
لذا يمكننا القول أن العقل شديد الذكاء، فعندما يركز على سلوك المتكرر لفترة يقوم بتحويله إلى عادة حتى لا يستنزف طاقته الذهنية في التفكير والتركيز لذا يحول السلوك إلى عادة لتصبح بشكل تلقائي المزيد …!

بناء تقدير الذات عند الأطفال

kid

الجميع يعاني من صعوبة التعامل مع الأبناء ، كما أن الامر أصبح يأخذ كل تفكيرك كما كان يشغلني من قبل .. دعني أخبرك قصتي في الأعوام السابقة التي ساعدت على تغير أطفالي 180 درجة.
لن تصدق ذلك يا صديقي إلا عندما تخوض نفس تجربتي، حينها ستعلم أنني على حق وانك فقط لم تكن تعامل ابنائك المعاملة الصحيحة … المزيد …!

ما هي أسرار الإنضباط فى الحياة؟

الانضباط

قد يتسأل البعض عن حلول  تجعله اكثر انضباطا والتزاما تجاه نفسه ، و في كل مجالات حياته؟؟!
قبل الاجابة عن هذا السؤال ، يجب ان نعرف ما هو الانضباط ؟
الانضباط ،هو أن نقوم بعمل ما يجب عمله سواء كان هذا العمل تحبه أم لا، فأنت المسؤول على القيام به.
والانضباط هو عملية تسير وفقا لمجموعة من القوانين التي تفرضها على نفسك لاتباعها و بالتالي تجعلك تكسب عادة جديدة ، تتعلم من خلالها ادراة الوقت بشكل جيد يجعلك اكثر انضباطا في  الحياة المزيد …!

Borderline personality disorder

Borderline personality disorder

Today I’m going to pose a remarkable subject we all should be aware of, hence we can obtain a good chance to have a better mental health and try helping those who in need to be recovered…
Therefore, I’m initiating my primary lines with a common symbol includes three letters (BPD)…
What is BPD? And why is it considered as your main topic today?
Dear, reader, let me give you an insight why am I talking about this today… المزيد …!

Anxiety disorder and panic disorder

Anxiety disorder and panic disorder

panic disorder is sometimes considered as based on the other, panic disorder is more relevant and dangerous…
It can take place in whatever occasion you attend even if it wasn’t sad, a person suffers from panic attacks all in regular packages as zoomed in… can physically move rapidly and unconditionally according to the activity of both hormones “Adrenaline/ noradrenaline” released when you feel danger,
A person with panic disorder can suffer from constant panic attacks happening more than once a day, and not only in traumatic events, anytime and with no terms included. المزيد …!

Bipolar personality disorder

Bipolar personality disorder

we were all formerly educated that a magnet has two poles one is negative and one is positive as well as the magnet has a field, a region around it which allows the magnetic force to be spread through this extent hence attract any close object and stick it due to the specific power it has and this power is relative.
This law can be also applied in its formula on human beings المزيد …!

The father role

Father role

A father role includes working and having regular revenues but it doesn’t depend on money like forever…
You are not a bank account… and you are fully responsible of your child’s health also being a part of a new generation…
And as it’s considered a crime to mistreat your parents it’s also a crime to mistreat your child. Be aware of that. المزيد …!

Your brain or the universe

your mind or the world?

This is quite intimidating concept for some and I can sense that people’s perspectives are based on only facts not questions so give yourself a permission to validate inquiries and to be honest you are so welcome to participate and throw up some thoughts as courageous as u can
Everything is available. And I believe that possibilities can take place one day
Otherwise we wouldn’t have theories denied or proven along past eras
I’m more engaged in “why and what if” more than following axioms around المزيد …!

تعرف على أسرار شخصيتك بهذا الاختبار

pesonality-puzzle

حاول كتير من الباحثين وعلماء النفس
أنهم يكتبوا عن الشخصيات ويعطوا تفسيرات ليها زي عالم النفس النمساوي كارل غوستاف الي ألف كتاب في أنماط الشخصية .
وسنه 1962م تم إصدار إختبار للشخصيه تحت بند (MBTI) وده إختصار لMyers Briggs Types Indicator يعني “مؤشرمايرز بريغز للأنماط”.
والي طورته كانت كاثرين بريغز وبنتها إليزابيل بريغز. المزيد …!

عشر خطوات فقط لتحقق كل ما تريد 

عشر خطوات

للاسف هذا ما يعيشه كثير من الناس لا يعرف ماذا يريد، وبالتالي لا يعرف أين يذهب، وربما يقضي حياته تابع ، تتحكم فيه عوامل لعبة الحياة ويظل محكوم في العمل في اتجاه واحد وهو مجابهة ضغوط الحياة دون تحقيق نجاح او أنجاز يشعره بقيمة نفسه الحقيقية ويفتخر بما قدم بنفسه وحياته .
ولكن هناك أناس عرفوا طريق النجاح والتميز والإنجاز وحققوا ذواتهم ورغباتهم واحلامهم، عن طريق إدارة عقلهم إدارة بسيطة مكنتهم من الوصول الي ما يريدون . المزيد …!

هل تخاف من النظام أم تكرهه ؟

Symmetrophobia

دايما كنا بنربط الجمال بالكمال وبنشوف الكمال في الترتيب… بتحس انك مبسوط وانت بتتفرج على فيديوهات بتعرض لك سفنج بيتقطع بشكل متساوي في الطول والعرض وبتحب تتفرج على شخص بيرسم دايره بالبرجل والدايرة مش معووجة وبتحب تشوف الفنان اللي بيرسم صور over realistic مليانه تفاصيل…
طب جربت تحط نفسك مكان شخص بيكره النظام؟ المزيد …!

هل انتماءك الذاتي إيجابي أم سلبي؟

study

أعلي انتماء هو انتماء الشخص لنفسه
الأنانية الحميدة التى تجعلنا نسعى للجنه
الانتماء الذي يجعلك متوازن و فعال للخير
و يعلى من روحانياتك و حبك لوطنك المزيد …!

اضطراب الشخصية العدائية

اضطراب الشخصية المعادية للمجتمع

إن الأشخاص المعتلين اجتماعياً يتميزون بكاريزما و ذكاء مثير للإعجاب، فقد تراه جذاباً للوهلة الأولى و لكنه يتصف بانعدام الضمير ة القسوة في التعامل، و يكون أكثر عفوية من غيره و لا يرى أنه مخطئ أبداً، و لديه غرور كبير و لا يستطيع السيطرة على دوافعه، و بغض النظر عن شخصيته القاسية فهو غير قابل للنقد في أى شئ آخر يفعله. المزيد …!

ماذا يفعل الأب فى حياة أبنائه

أكثر الجرائم سوءا

انت بتربط عيالك بيك من أول يوم بييجوا فيه لحد ما حد فيكم يموت… انت ممكن تكون متخيلك ان عيالك بعيد عنك… بس انت عايش في عيالك… في طباعهم… في ملامحهم… في قلبهم… حتى لو أثرك سلبي… أو سام…
اوعى تفتكر ان كل شيء خارج عن سيطرتك… كل شيء في ايدك انت… المزيد …!

قوانين القوة | قصة الكتاب الذى غير العالم

روبرت جرين

48 قانونا للسلطة أو كيف تمسك بزمام القوة
هو أول كتاب للكاتب الأمريكي روبرت غرين، صدر عام 1998، بيعت منه أكثر من 1.2 مليون نسخة في الولايات المتحدة. المزيد …!

متعلميش ابنك الكتابة

طبعا كلنا عارفين أن أصعب فترة في الكتابة هي البداية
أن الطفل يتعرف على البداية للأشكال والصور والحروف
علشان كدة هاقدملك شوية النصايح دى للطفل من سن ثلاث سنوات المزيد …!

ما يجب أن تعرفه عن التأخر العقلي

التأخر العقلي

حقيقة اؤكد عليها من خلال تعاملي مع اطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ان لديهم قلوب من احن واطهر القلوب قلوب بيضاء خالية من اي نقطة سوداء ولديهم اعمق التعبيرات الصادقة والصافية وجودي معهم زاد من صفائي زاد من عاطفتي الانسانية اثقل من مهارتي ومن ناحية اخري زاد من مسئوليتي تجاهم زاد من اصراري علي المساعدة السليمة والصحيحة
في بداية مقالي احب ان اوجه كل الشكر لكل طفل عنده امل واراده وكل ام تحاول ان تكون علي قدر من المسئولية  ولكل اب بذل كل جهوده في محاوله فهم ومساعدة ابن او ابنه  من ذوي الاحتياجات الخاصة المزيد …!

كيف تهزم الإكتئاب ؟ عدوك الخفي

ما هو الاكتئاب؟

الاكتئاب هنا بيأثر على مزاجك… بيخليك مقفول من الدنيا… أبيض واسود! أبيض واسود… الدنيا مالهاش طعم… مش حاسس بأي حاجه… ماسك لنفسك كرباج… وبتلوم نفسك على الفاضي والمليان… حتى على غلطات انت ما ارتكبتهاش… بتفقد الاهتمام والشغف بكل حاجه وكل اللي حواليك… ومش قادر تركز حتى في المهام البسيطة… طب العمل؟ المزيد …!

because why not

ليه لأ ؟

المشكلة اننا اتربينا من صغرنا على السببية .. هعمل كذا علشان كذا .. هذاكر رياضة علشان ادخل هندسة ، هلعب رياضة علشان اخد درجات اعلى في المدرسة وادخل كلية أفضل، هشتغل كويس علشان اجيب عربية علشان شكلي قدام الناس ، هتجوز علشان عيل يشيل اسمي .. لحد : هصلي علشان ادخل الجنة وهعبد ربنا علشان مدخلش النار .. الخ الخ المزيد …!

ماذا تعرف عن اضطراب ثنائي القطب؟

اضطراب ثنائي القطب

الناس كلها تقول “كيفي كده” إلا شخص عنده اضطراب ثنائي القطب لأنه مش عارف هو كيفه ايه بسبب تغير مزاجه بشكل سريع…
يعني ال bipolar disorder ده قولا واحدا بيركز على المزاج؟ ايوه وممكن تجاهل عدم اتزان المزاج ده والتهاون فيه يعمل مشاكل تعيق الشخص المريض من أداء مهامه اليومية زي اي حد ولا قدر الله ممكن توصل لنتايج تانيه ابرزهم بيننا الانتحار… المزيد …!

مفاتيح تجعل سعادتك بين إيدك 

مفاتيح السعادة

أسئلة كتيرة بتدور في ذهنك مش لاقي حل ليها!
نفسك تعيش السعادة من قلبك ولو لمرة واحده ومش لاقي طريقة صحيحة تبدأ بيها؟
تعال نحل مشكلتك بسؤال واحد بس، ايو سؤال واحد! مستغرب لي؟
في البداية هسألك سؤال وحط إجابته هنا عشان هتلاقي الجواب الصحيح بعد كدا ووقتها هتقدر تقارن وتختبر نفسك من خلال الإجابتين… المزيد …!

ماذا تعرف عن رهاب الموت؟

درجة الخوف هنا أعلى… الجسم هنا بيبقى على أتم استعداد… الجهاز الهضمي بيقلب الدنيا قلبان… والأدرينالين شغال على ودنه… الشخص عنده hyperactivity وحساسية زيادة لأي شيء حواليه… مقشعر ومركز مع كل حاجه تأهبا للي جاي… اللي هو ممكن مايكونش عارفه ولا عارف هيواجهه ازاي… وليه! كل ده ممكن عشان الشخص شاف صرصار… ولا طلع مصيف مع قرايبه وخايف ينزل المياه… طلع على كوبري… زار المقابر مع والدته… انت مش عارف ان الشخص ده عضه صرصار وهو صغير فبقى يخاف من الصراصير من ساعتها… ولا انت عارف ان الشخص التاني والده مات غرقان فخاف ينزل المياه يموت زيه… بردو انت ماعندكش فكره ان اللي زار المقابر مع والدته ده عنده رهاب الموت بسبب ان جدته ماتت قدامه… ولا ان اللي طلع ع الكوبري بيخاف من المرتفعات لمجرد انه بيتخيل نفسه بيقع منها وبيفقد توازنه على أي مبنى أعلى من مستوى الأرض بدورين تلاته… المزيد …!

ما يجب أن تعرفه عن اضطراب القلق أو الهلع

أي إنسان بيقلق… في ناس شاغله نفسها بالديون اللي عليها… واللي قلقان وخايف من مادة دكتور مش عارف ايه علشان مابينجحش حد… اللي بيخاف من الأماكن المغلقة… واللي بيخاف من الزحمة واللي بيخاف ابنه يسيبه ويتجوز او يسافر لشغل المهم يفضل جنبه عالكنبه ومش عايزه يبعد عن عينه… اللي خايف من المرتفعات وبيخاف من مجرد طلوع البلكونه علشان هو ساكن في الدور الخامس… المزيد …!

البارانويا | اضطراب الشخصية الزوراني

اضطراب الشخصية الزوراني | كتبت منه زين

أنا جايه أحكي قصتي وهمشي… ماحدش هنا يعرفني وانا مش عايزه حد يعرفني… أنا بس عايزه اتخلص من العبء اللي انا شايلاه فوق دماغي…
عبء مش عارفه اتخلص منه بقالي سنين… بقالي سنين بشوف اللي حواليا بالمعنى الحرفي شياطين… رغم إن المنطق بيكدب شعوري…
المزيد …!

إضطراب الشخصية الحدية

BPD

النهارده هتكلم عن موضوع مهم تحت عنوان “اضطراب الشخصية الحدية/الاندفاعية”..
ايه هو اضطراب الشخصية الحدية؟ وليه هو موضوع النهارده؟
هبدأ بالسؤال التاني…
لأن إجابة السؤال الأول هتبقى طويلة وهي المحتوى كله اساسا..
طيب انا بكتب البوست ده مخصوص عشان انا من الناس اللي اتشخصوا باضطراب الشخصية الحدية (BPD/ borderline personality disorder)
وكنت حابه اقرأ عنه وفي نفس الوقت اعرف الناس اللي عندي انا وغيري من اللي حواليهم بنمر بإيه بشكل خاص وبمعلومة جديدة بوجه عام المزيد …!

دبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانا

البرمجة اللغوية العصبية هى الاساس الأول والأهم لجميع علوم التنمية البشرية فى العالم
وذلك نظرا لقوة فعاليتها وأهمية موضوعها ، حيث أنها تدرس وتناقش علم نفس النجاح ، أو بمفهوم آخر االقواعد والأفكار الرئيسية لسلوكيات ومعتقدات الناجحين.
ولذلك فهى تعتبر الخطوة الأولى والرئيسية لكل من يرغب بتطوير نفسه ويهتم ببناء حياته بشكل إيجابي وفعال ، وأيضا لمن يهتم بإفادة الآخرين ومساندتهم فى طريق النجاح.
نتناول فى دبلومة البرمجة اللغوية العصبية المجالات الأربعة الأساسية وهى : المزيد …!

القانون الأقوى من قانون الجذب

ماهو أقوى من الجذب

اللي هقولهولك دلوقتي بيُستخدم في السحر ..
لو عايز تسحر انسان انت مش هتحتاج انك تكون ساحر او تتعلم ساعات طويلة في أكاديميات للسحر ..
لو عايز تسحر انسان “صدق عنه فكرة” ولو عايز تسحر نفسك “صدق عن نفسك فكرة”
دايما بنبهر جدا بقصة سيدنا نوح، بس لو جردنا القصة من محتواها الديني ، وقرينا القصة بشكل مجرد هنلاقي ان فيه رجل صدق ان الارض هتنشق وهتغرق ، والملاذ الوحيد هو بناء سفينة في وسط الصحرا علشان ينجوا بيها هو ومن آمن معه .. المزيد …!

ذاكرة الجسد والوراثة النفسية والجنس

قانون بارا

فى قانون بارا بنعتبر العلاقة الجنسية بين الرجل والست زى ال usb اللى بيتوصل بجهاز الكمبيوتر..
مجرد الأتصال بينهم بيعمل تفاعل فى نقل داتا و في عمليات بتم فى ثواني
الكلام دا خطير جدا ومعناة فوق البشع المزيد …!

دوق الدندورمة : سر التسويق العبقري

أسرار التسويق

لو انت من الناس اللي بعتوا للمكتب خلال الفترة الحالية غالبا هتسمع الجملة ديه “للأسف مفيش مواعيد حاليا”
ولو انت حظك لطيف فغالبا لاقينالك ميعاد مزنوق في وسط الاسبوع ..
تعالوا اقولكم القواعد ال 5 و ده بيحصل ازاي (من خلال تجربتي الشخصية)
وازاي يبقى عندك مواعيد ثابتة لمدة سنة قدام لو عايز .. المزيد …!

ما لا تعرفه عن الإحتراق البشري الذاتي

human internal burning

بتكلم هنا عن قدرة مختلفه حبتين، حاجه كده مش مألوفة، حاجه هو نفسه م كانش حاسس بوجودها قبل ما يبقى في عواقب..
تعالوا اديكوا فكرة عن ظاهره اسمها “الاحتراق البشري الذاتي ..
ومن الاسم نقدر نحدد ان الظاهرة دي تحدث من تلقاء نفسها بدون مؤثر خارجي، زي stereotype اتكررت قدامنا في البرامج التليفزيونية وفي قصص مصورة وغيره ألا وهي التدمير الذاتي للروبوت مثلا… “بسم الله الرحمن الرحيم قررت أدمر نفسي ..” المزيد …!

كيفية بناء الشركات الناشئة |تدريب مجاني

Build a Startup

في مقدمة لأساسيات عملية تطوير العملاء الشهيرة ، يقدم ستيف بلانك نظرة ثاقبة للخطوات الأساسية اللازمة لبناء شركة ناشئة ناجحة.
الفكرة الرئيسية في هذه الدورة هي تعلم كيفية تطوير الأفكار واختبارها بسرعة من خلال جمع كميات هائلة من آراء العملاء والسوق. تفشل العديد من الشركات الناشئة من خلال عدم التحقق من صحة أفكارها في وقت مبكر مع العملاء الواقعيين. المزيد …!

ما هو التوحد؟ .. الأسباب وطرق العلاج

Autism

اعراض التوحد
تظهر الاعراض منذ سن الرضاعة إذ ينشأ الاطفال فى حالة انغلاق تام يفقدون فيه مهارات التواصل اللغوى يكسبون معه العدائية والابتعاد عن العالم المحيط .
ومن علامات الإصابة بالتوحد عدم الاستجابة لمنادة الاسم ، كما يقل الاتصال البصرى حتى أنه يبدو أن المتوحد لا يرى ولا يسمع محدثه… المزيد …!

مدرسة الحب | 5 كورسات مجانية معتمدة

تدريبات فى الحب

المشاعر موجوده فى كل البشر ، ولكن الاختلاف يكمن فى طريقة التعبير عن هذه المشاعر ومعايشتها ، وطريقة التفكير فى العلاقات والأشخاص . إن التحكم فى المشاعر أمر صعب جدا ولكننا نملك القدرة على التحكم فى سلوكنا وتصرفنا تجاه الآخرين. هذا السلوك هو الذى يعتبره الآخرين دليلا على نوع المشاعر سواء أكانت إيجابية مثل الحب أو التقبل أم سلبية مثل البغض أو عدم الإرتياح ، وبناءا عليه يقوم كل شخص منهم بتكوين إنطباع معين ومن ثم رد الفعل المناسب. المزيد …!

إشارات فى لغة الجسد تفضح نواياك

لغة الجسد

ماذا يقصد بلغه الجسد؟؟
لغه الجسد لا يقصد بها الإيماءات، والإيحاءات، والتلميحات فقط، وإنما هي تعبير كل عضو من أعضاء الجسد بما يفيد، ويُعبر، ويؤكد قضيه المتحدث ، والمٍحاور .
ولا يعني استخدام حركه اليدين ، أو الارجل، او الشفاه، فقط لغه تواصل فيوجد العديد من الأعضاء قادرة علي التعبير بكل قوة عن المقصود وتوصيل المعلومه بدون حروف، ونذكر من ذلك .. المزيد …!

انت مبتلعبش ليه..؟!

نهاد رجب

تعرف ان اللعب يقدر يغير سلوك؟ ويجهزك للمستقبل وينقذ حياتك ؟
لو متخيل انك المفروض متلعبش علشان تقدر تركز في مستقبلك وتنجح فغالبا لو ملعبتش فده معناه ان مستقبلك مهدد ونجاحك غير محتمل.. المزيد …!

اسرار لاتعرفها عن التسامح

التسامح

كتير مدارس في التنمية الذاتية والوعي بتنشر لمفهوم “القبول” و “التسامح” و “الرضى” بوعد انك لما تقبل وتسامح ، انت قلبك بينضف وبتستشعر السلام وبتعيش حياتك ..ولكن ؟
ولكن يا عزيزي القارئ للأسف 90٪ من الناس اللي بتسامح بينتهي بيها الامر عند الاطباء النفسيين او حياتهم بتدمر بالمعنى الحرفي ! المزيد …!

ثمانية أسرار لتصبح مدرب محترف

Professional trainer

هل تعمل بمجال التدريس أو التدريب ؟؟ إليك ثمان أسرار تجعلك من أشهر وأقوى المدربين فى العالم.. يكتبها المدرب الدولي الشهير نهاد رجب المزيد …!

لو غيرك قدر .. هل انت كمان تقدر؟

مقارنات خاطئة

هل ممكن قبولنا لمفهوم “اني مش احسن واحد في الدنيا زي ما بابا بيقول” يكون هو ده طريقنا للنجاح في الحياة نفسيا واجتماعيا؟ .. تعالوا واحدة واحدة كده اكلمكم عن حاجة مهمة ممكن تكون غريبة بالنسبة لاغلب الناس اللي دخلوا في مجال تطوير الذات .. دلوقتي شخصية حضرتك مكونة من قدرات وسمات .. المزيد …!

فن اللامبالاة والتفكير الإيجابي

فن اللامبالاة

هل يمكن للإنسان بعد كل هذه المهاترات التى يمر بها أن يحول تلك “اللامبالاة السلبية” إلى إيجابية وتكسبه القوة حقاً؟
وهل للإنسان أيضاً أن يتوصل لعلاج نفسه بإيديه هو من أجل البقاء ليحيا؟ -كل هذه الأسئلة سوف نناقشها ونجيب عليها فى هذا المقال.. المزيد …!

حياتك بأكملها داخل هذا الصندوق

مقالة مليانة حركات .. من فضلك اقراها بهدوء او سكرول داون وعليكم السلام ..
ساعات بحس ان الدنيا ديه هتخلص معايا .. يعني الحفلة هتخلص وانا موجود .. مفيش حاجة هسيبها لمستقبل انا مش هعيشه .. ومفيش ماضي راح عليا ..
بحس اني هشوف المسيخ الدجال ، اني هعيش نهاية العالم .. اني في انتظار نيزك هيدمر الارض او فايروس او غيره، واني هقابل سيدنا المسيح واني هعيش اهوال يوم القيامة .. بحس ان القرآن نازل بكل التفاصيل لفترة زمنية بتبدأ بميلادي وبتنتهي بميلادي … المزيد …!

لماذا يتنمر المتنمرون وكيف نوقفهم

التنمر

أول برنامج تدريبي عملي كامل فى التعامل الإيجابي مع التنمر .. لماذا يتنمر المتنمرون وكيف نوقفهم – البرنامج التدريبي مجانا تماما  المزيد …!

سيكولوجية الكورونا بين الحقيقة والوهم

كورونا .. الحقيقة والوهم

تسعة أشهر على التقريب أو اكثر قد مروا منذ أن بدأت جائحة فيروس كورونا المستجد فى بلدنا الحبيب مصر،
حيث قد بدأت الموجه الثانية لهذا الفيروس التاجى الآن ولكن الأولى لم تنتهى بعد،
ولكننا لا ننكر أن كثيراً منا من الأفراد والمصالح قد تعامل أو بشكل صريح ولاخجل فى قول ذلك؛ المزيد …!

استخدم قدراتك الكاملة في الحياة | تدريب عملي

تدريب تطوير العادات

تدريب تفصيلي خطوة بخطوة للتغلب على أي عادة سيئة وتطوير عادة جيدة. يهدف إلى إزالة الحاجز الذي يقف بينك وبين أهدافك – التدريب مجانى تماما المزيد …!

إتساع الأفق الفكري

اتساع الافق الفكري

الإنسان بطبيعة الحال وفى الأصل محباً للطبيعة ولمن حوله من جميع الكائنات، وميال لحب الأستطلاع والفضول بجميع أشكاله والأكتشاف دوماً لكل ما هو جديد ويحمل الشغف والمعرفة بشكل مستمر، لذلك فهو يجتهد ويبحث طوال حياته لتحقيق ذلك الهدف ويعمل عليه، المزيد …!

لماذا تحب الأخرين اكثر من نفسك؟

وهم الحب

الكثير من الشباب من الجنسين يرتطبن ويقعون فى الحب أو فى فخ الحب والحب هو أسمى ما فى الوجود
وفخ الحب هى أكذوبه كبرى وبعد الحب سواء كان حقيقى أو تعود أو أعجاب يبدأ الشباب فى ترديد جمل من ونوعيه: المزيد …!

الحلول السهلة .. للمشاكل الصعبة

الحلول السهلة

سألوا جحا – ودنك منين يا جحا؟ راح رافع إيده اليمين ولاففها حوالين راسه وشاور على ودنه الشمال وقالهم “أهي” مع ان جحا كان ممكن عادي يشاور على ودنه القريبة .. ودنه اليمين.. بس جحا اختار الطريق الاصعب لسبب ما في نفس جحا. ساعات بتبقى الحلول سهلة المزيد …!

التعليم المنزلي | تجربة شخصية

homeschooling

لكل اللي بيسألني عن التعليم المنزلي وأسباب اختياري ليه وبدأت ازاي مع بنتي : انا لسه في البدايه ومش عارفه هنجح ولا لا ومش فارق معايا انجح ولا لا ، الفضل في النجاح سواء في المدارس أو التعليم المنزلي لله ، انا ليا بالسعي فقط “وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا” وما عنديش مشكله ان بنتى ما تدخلش طب المزيد …!

قانون الكارما | القانون الكوني الأهم

karma

قانون الكارما ( الجزاء من جنس العمل )
قانون كونى ينص على ما نرسله للكون يعود لنا من نفس النوع وبنفس الدرجه
ومع ذلك فهناك قوانين تخترق أخرى أو توقفها مؤقتا المزيد …!

متى تنجح المرأة العامله فى إدارة بيتها؟

البيت والعمل

استطاعت المرأة في الآونة الأخيرة أن تحقق نجاحات عظيمة في مجالات متعددة بالإضافة إلى تحقيق ذاتها كمرأة عاملة وفي نفس الوقت ربة منزل. وقد تختلف الآراء بشأن عمل المرأة بين معارضين يرون أن عملها يجب أن يقتصر على تربية أولادها ورعاية بيتها ، ومؤيدين يرون ضرورة تطوير نفسها ومساندة الرجل في بناء المجتمع. المزيد …!

هذا ما تفعله برامج المقالب بأطفالك

bullying

بالطبع قد سمعنا عن أطفال راحوا ضحية للتقليد الطفولي لمشاهد يرونها ببرامج المقالب آملين أن يصبحوا بها أبطالاً مثل مجرميها، فهناك الطفل الذي شنق أخته بحجابها، ماتت هي وذهب هو للاحداث، والطفل الذي أضرم النيران لكي يخيف أصدقائه فرمى طفل بنفسه من أعلى مبنى مدرسته خوفاً من النار المزيد …!