مراتي .. وأنا حر فيها

العنف الأسري

في كل مره بتقبلي تنضربي فيها قدام عيالك وتتصالحي بطاجن عكاوي كده انتي مش بتحمي بيتك من الخراب… انتي بتخربيه اكتر… وعيالك ده لو موجودين مش هينسوا التفاصيل دي وهتبقوا اسرة متفككه وبيئة مؤذيه ماحدش فيها سالك مع التاني…
في كل مره الشخص هيرفض فيها انه يقول “لأ” ضد أبوه أو أمه لما يتعرض للأذى هيبقى مع الوقت شخصية هشة المزيد …!

فن اللامبالاة والتفكير الإيجابي

فن اللامبالاة

هل يمكن للإنسان بعد كل هذه المهاترات التى يمر بها أن يحول تلك “اللامبالاة السلبية” إلى إيجابية وتكسبه القوة حقاً؟
وهل للإنسان أيضاً أن يتوصل لعلاج نفسه بإيديه هو من أجل البقاء ليحيا؟ -كل هذه الأسئلة سوف نناقشها ونجيب عليها فى هذا المقال.. المزيد …!

كيف تعلم ابنك فن الإتيكيت

فن الإتيكيت للأطفال

تعليم الإتيكيت للأطفال أمر ليس أمرا سهلا ، والطفل الغير المحترم لعادات الإتيكيت المعروفة هو طفل مزعج وأحيانا يكون سبب لإحراج الأهل ، وتقع عليهم مسئولية هذا ؛ إذ أنهم لم يهتموا بتعليم الإتيكيت للطفل أو فعلوا الأمر بطرق خاطئة.وسأضع هنا أمثلة بسيطة لأمور محرجة يفعلها الأطفال، سأضع بعض الاقتراحات بمساعدتك على تعليم الإتيكيت للأطفال. المزيد …!

طفل عنيد أم لديه إصرار ؟

نتكلم على السن الاكبر (من ٣ سنين  ل ١١ ) قبل سن المراهقةو نتكلم تحديدا عن صفة العند ( الطفل العنيد )و نسال نفسنا شوية اسئلةايه هو العند ؟ ايه الفرق بينه و بين الاصرار؟ العند و الاصرار صفات كويسة و لا وحشة ؟  ايه المفروض ادعمه في ابني و ايه اللي عايزة اقلله؟  ايه اللي بيخلي الطفل يعند؟ المزيد …!

طفلك عصبي..ازاى تتعاملى معاه ؟

stubborn_child

تخيلي كدا لو انتي بعد كام سنة بقيتي كبيرة في السن و ابنك هو اللي المفروض ياخد باله منك و بعدين نرفزتيه و ضربك، مع انه بيحبك و بيزعل لما بيفقد اعصابه و بيضربك، بس يعمل ايه مهو نبهك على الحاجة اكثر من مرة و انتي ما سمعتيش الكلام !تقبليها، تقدري تتحمليها المزيد …!