كيف تترك أثرا طيبا .. سر الإنطباع الأول

الانطباعات الأولى

هل الانطباع الأول هو الانطباع الأخير فعلا !
الانطباع ده هو الاثر الى بتسيبه فى فكر الشخص الى قدامك
و هو كمان بدايه لعلاقه جديده مع الشخص الاخر
و يإما نسيب انطباع كويس او الانطباع بيبقى مش حلو
سواء الكويس او الوحش ده بيتكون بسرعه و بيبقى بناء على تصرفتنا و افعالنا . المزيد …!

السعادة أم النجاح .. أيهما تختار؟

water-girl

المرة دي مش هنلعب لعبة زي كل مرة ولا هنكتشف الطريق ونوصل ليه لا إحنا هنحكي حدودته هتغير تفكيرنا وتخلينا أشخاص إيجابين أكتر من قبل. يلا بينا نشوف هنبدأ منين.. المزيد …!

مراتي .. وأنا حر فيها

العنف الأسري

في كل مره بتقبلي تنضربي فيها قدام عيالك وتتصالحي بطاجن عكاوي كده انتي مش بتحمي بيتك من الخراب… انتي بتخربيه اكتر… وعيالك ده لو موجودين مش هينسوا التفاصيل دي وهتبقوا اسرة متفككه وبيئة مؤذيه ماحدش فيها سالك مع التاني…
في كل مره الشخص هيرفض فيها انه يقول “لأ” ضد أبوه أو أمه لما يتعرض للأذى هيبقى مع الوقت شخصية هشة المزيد …!

ما هى حقيقة الاغتصاب الزوجي؟

marital-Rape

حقك الشرعي لما تكون مراضيها مش منكد عليها وواخدها غصب لإرضاء رغباتك… هي مش عبد… وطرف في العلاقة زيها زيك لها الحق تقول نعم ولها الحق تقول لا… إلا لو كان الإعراض متكرر يبقى نعمل باللي قاله ربنا في القرآن بردو “واللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن” وخليني أوضح لك ان واضربوهن معناها فارقوهن والدليل آية تانية سبحان الله في الكتاب يقول بها الله تعالى للعباد “فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرحمة” فالمقصود هنا المفارقة أو المقاطعة… مش اني امسكها اضربها واوديها المستشفى ملامحها مش باينه من كتر الضرب… مش من حقك تمد إيدك أو تتطاول باللسان… هي ماخرجتش من بيت أهلها معززة مكرمة إلا عشان تعززها وتهننها تاني ويمكن أكتر كمان… المزيد …!

دبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانا

البرمجة اللغوية العصبية هى الاساس الأول والأهم لجميع علوم التنمية البشرية فى العالم
وذلك نظرا لقوة فعاليتها وأهمية موضوعها ، حيث أنها تدرس وتناقش علم نفس النجاح ، أو بمفهوم آخر االقواعد والأفكار الرئيسية لسلوكيات ومعتقدات الناجحين.
ولذلك فهى تعتبر الخطوة الأولى والرئيسية لكل من يرغب بتطوير نفسه ويهتم ببناء حياته بشكل إيجابي وفعال ، وأيضا لمن يهتم بإفادة الآخرين ومساندتهم فى طريق النجاح.
نتناول فى دبلومة البرمجة اللغوية العصبية المجالات الأربعة الأساسية وهى : المزيد …!

إدراك | دورة الدليل الميداني للتثقيف النفسي

يهدف الى مساعدة الأفراد على فهم العلم الخاص بالتوتر والصدمات وبعض التجارب النفسية المرافقة لهما، وإزالة الغموض عن سبب تأثير التجارب السلبية وأثرها على الدماغ والجسم والسلوك ،بالإضافة الى توفير معلومات وتمارين محددة لمواجهة آثار الضغط والصدمة وبناء المرونة. المزيد …!

التنمية الذاتية فى خمس خطوات

رجل يصعد السلم

التنمية هي عملية نسعى فيها لردم الفجوة أو الفرق بين الوضع الحالي والوضع المأمول بالأحرى الفرق بين ما هو كائن وما سيكون هي عملية من التطوير والتعليم والمعرفة ، اي انها خطوات تصل بنا إلى مستوى عالي من المهارة التي تبلغنا التميز في هذه الحياة ..ولها خطوات و مستويات منها.. المزيد …!