الكورسات التى يجب أن تتعلمها فى الأجازة

أجازة كورونا

أجازة كورونا

الإستغلال الأمثل لأجازة كورونا
كتب : أحمد عبيد

يعني حضرتك ربنا يكرمك بأجازة حلوة زي دي، تروح تضيّعها؟ طب ينفع؟
أديلوا يابني اللي يخلي حياته أسهل.
أول كورس لازم لازم لازم تاخده، أو حتى تتفرج عليه مجرد فرجة وأنت قاعد عالكنبة، هو كورس (تعلّم كيف تتعلّم)، كورس لطيف جدًا، هيعلمك إزاي تذاكر، وإزاي تجيب درجات تفرّح الحاجة والحاج بأقل مجهود، هتتقرج كل يوم على فيديو وتطبّق اللي فيه خلال مذاكرتك،

طبعًا أنت هتقعد تعيط وتقول: مانا مبعرفش أذاكر حاجة عالنت يعم أنت!
هقولك خود المقال دا، مقال أكثر من رائع عن (5 طرق لتحقيق نجاح في دراستك أونلاين)، مديلك 5 خطوات تقدر تمشي عليها وبالوقت هتتحسن قدرتك على التحصيل جدًا، وهتلاقي نفسك بتحب المذاكرة على الإنترنت أكتر من أي حاجة تانية، المقال أهو يكش مذاكرتك عن طريق النت تتحسن:
Top 5 Tips for Online Study Success
طبعًا هتواجهك مشكلة مش دومًا هتلقالها حل، ألا وهي اللغة صح؟
عارف عارف، مش كل الكورسات للأسف مترجمة للعربي، وكما يقول أبو زيد (العلم دلوقت إنجليزي)، وعشان هرشحلك كورسات المركز البريطاني على يوتيوب، مقسمها مستويات: تقدر من خلالهم، تمشي فيهم بالتريب تبقى وحش في الإنجليزي، بس في شرط مهم.
ايه تاني؟
متوقفش، وما قل وكفى، خير مما كثر وألهى، وقليل مستمر خير من كثير متقطّع، فهمتني يابني؟
English For You
أنا عارف إن نفسك بتخدعك! صح! قول متتكسفش! كلنا كذلك يا غلام، لا عليك، فقط حاول تفهم نفسك كويس، عشان كدا هرشحلك برنامج خفيف، تتفرج على حلقة كل يوم بدل ما بتروح تشوفلي ناس بيبيعوا كفتة، الراجل اللي بيقدمه دمه خفيف وبيضحك، دكتور عبدالرحمن ذاكر الهاشمي، حد لطيف وبيشرح مادة علمية بسيطة هتساعدك تبني علاقة مع نفسك كويسة.

ايه تاني؟ محتاجين حاجة تانية يا واد يا عُبد؟
أعتقد إننا محتاجين نصلح قرائتنا للقرآن!
عشان إذا ربنا كتب لنا الحياة لرمضان الجاي إن شاء الله نعرف نقرأ القرآن كما يرضاه ربنا+ وإن لم يحالفنا الحظ ولم يُكتب ليا حضور رمضان السنة دي، هقف أمام الله وأقوله يا رب أنا كنت بتعلم تجويد عشان أتعلم قراءة القرآن، ومين عالم! ممكن ربنا يقبلني شهيد! الله!
خود يعم الدورة اللطيفة دي، ومارس مع الشيخ عشان قرائتك للقرآن تتحسّن إن شاء الله.

كفاية؟
آه كفاية، كل يوم حلقة من ال-Playlists اللي رشحتهالك فوق، مش هتاخد منك وقت أبدًا، وهترجع بعد الإجازة بإذن الله، بتعرف تذاكر كويس جدًا، دا غير إنك مبقتش هتعاني مع المذاكرة عن طريق النت تاني، والإنجليزي مبقاش عائق ليك خلاص، هتبطل تقول الشتايم اللي بالإنجلش عشان تبان روش موت لأنك هيكون معاك حصيلة أحلى، وفاهم نفسك وبتعرف تتعامل معاها بدل ما هي سحلاك كل يومين في كراش شكل، وأخيرًا هتخش رمضان وأنت بتعرف تقرأ قرآن يا صاحبي زي ما نزل على النبي صلى الله عليه وسلم! أنت متخيل الجمال!
شير وقول لأصحابك المأنتخين
دبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانادبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانا

البرمجة اللغوية العصبية هى الاساس الأول والأهم لجميع علوم التنمية البشرية فى العالم
وذلك نظرا لقوة فعاليتها وأهمية موضوعها ، حيث أنها تدرس وتناقش علم نفس النجاح ، أو بمفهوم آخر االقواعد والأفكار الرئيسية لسلوكيات ومعتقدات الناجحين.
ولذلك فهى تعتبر الخطوة الأولى والرئيسية لكل من يرغب بتطوير نفسه ويهتم ببناء حياته بشكل إيجابي وفعال ، وأيضا لمن يهتم بإفادة الآخرين ومساندتهم فى طريق النجاح.
نتناول فى دبلومة البرمجة اللغوية العصبية المجالات الأربعة الأساسية وهى :

إقرأ الموضوع كاملا
المعادلة التى تحسم فشل المشروع او نجاحهالمعادلة التى تحسم فشل المشروع او نجاحه

هذا المشروع سيغلق في اقل من ستة أشهر .. هكذا اراهن نفسي واعلنها لمن معي صراحة
من كل عشر مشاريع صدقت توقعاتي في ثمانية منها ناجحة “إذا ما طبقت الشروط والأحكام”
سألني البعض ما هي! .. اليوم سأذكر أحدها لعلها تفيد المقبلين على مشاريع أو أصحاب المشاريع المتعثرة

إقرأ الموضوع كاملا
الابداع في القراءةالابداع في القراءة

وها قد حانت الفترة التى يجب أن نعود طوعا للقراءة نعود للكتاب..
فقد ألجأتنا جائحة كورونا إلى الابتعاد عن التعلم اليومى المنتظم كإجراء احترازى ، ولهذا أصبح لزاما علينا أن نتعلم بالطرق الإلكترونية عن بعد” كما يقولون” .
ولهذا ظهرت عدة منصات تعليمية توفر ذلك النوع من التعليم ، ولكن ماذا عن تثقيف العقول؟؟؟؟

إقرأ الموضوع كاملا
ما لا تعرفه عن الإحتراق البشري الذاتيما لا تعرفه عن الإحتراق البشري الذاتي

بتكلم هنا عن قدرة مختلفه حبتين، حاجه كده مش مألوفة، حاجه هو نفسه م كانش حاسس بوجودها قبل ما يبقى في عواقب..
تعالوا اديكوا فكرة عن ظاهره اسمها “الاحتراق البشري الذاتي ..
ومن الاسم نقدر نحدد ان الظاهرة دي تحدث من تلقاء نفسها بدون مؤثر خارجي، زي stereotype اتكررت قدامنا في البرامج التليفزيونية وفي قصص مصورة وغيره ألا وهي التدمير الذاتي للروبوت مثلا… “بسم الله الرحمن الرحيم قررت أدمر نفسي ..”

إقرأ الموضوع كاملا
كيفية بناء الشركات الناشئة |تدريب مجانيكيفية بناء الشركات الناشئة |تدريب مجاني

في مقدمة لأساسيات عملية تطوير العملاء الشهيرة ، يقدم ستيف بلانك نظرة ثاقبة للخطوات الأساسية اللازمة لبناء شركة ناشئة ناجحة.
الفكرة الرئيسية في هذه الدورة هي تعلم كيفية تطوير الأفكار واختبارها بسرعة من خلال جمع كميات هائلة من آراء العملاء والسوق. تفشل العديد من الشركات الناشئة من خلال عدم التحقق من صحة أفكارها في وقت مبكر مع العملاء الواقعيين.

إقرأ الموضوع كاملا
هدية الرحمن لأمة العدنانهدية الرحمن لأمة العدنان

رمضان فرصة ذهبية ثمينة تحمل لنا من الغفران الكثير والكثير، فرمضان يطهرنا من الذنوب ويغسل قلوبنا من الخطايا و الدنايا ، ولهذا علينا اغتنام تلك الفرصة ، فربما تمر الفرصة تلو الأخرى دون أن نغتنمها ولا نشعر بقيمتها والفرص الثمينة قد لا تعود ، تعرف على فضل رمضان وكيفية اغتنام كل ليلة من ليالي هذا الشهر العظيم المبارك ،

إقرأ الموضوع كاملا
ما هو التوحد؟ .. الأسباب وطرق العلاجما هو التوحد؟ .. الأسباب وطرق العلاج

اعراض التوحد
تظهر الاعراض منذ سن الرضاعة إذ ينشأ الاطفال فى حالة انغلاق تام يفقدون فيه مهارات التواصل اللغوى يكسبون معه العدائية والابتعاد عن العالم المحيط .
ومن علامات الإصابة بالتوحد عدم الاستجابة لمنادة الاسم ، كما يقل الاتصال البصرى حتى أنه يبدو أن المتوحد لا يرى ولا يسمع محدثه…

إقرأ الموضوع كاملا

 

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.