هل تصدق إحدى هذه الأكاذيب السبعة

قناعات خاطئة

قناعات خاطئة

سبع كذبات أنت تصدقهم
كتب : نهاد رجب

ليستة ب 7 حاجات كنت فاهمهم غلط عن الدنيا

1- فيه نوعين من الناس غني أو فقير
طلع في النهاية قرار واجتهاد ، عايز تكون على انهي ناحية ؟ طلع فيه عدل وطلع فيه سعي وطلع فيه قرارات هي اللي بتحدد النتايج اللي بتوصلها. قدرتك على انك تكمل وتستمر هي اللي بتفرق في النهاية.
2- الحال واحد
مفيش حاجة في الدنيا ثابتة.. سواء كان مادة أو حالة نفسية أو حالة اجتماعية.. اتعلمت اني يبقى عندي مرجعية ثابتة تسندني لما الدنيا تتلخبط حواليا والامواج تعلى وتهدى . ومفيش غير حاجة واحدة بس تعتبر مرجعية ثابتة .. ربنا. مهما غبت عن المرجعية أو مهما قصرت تجاهها . بكتشف دايما ان المرجعية مبتاخدش مني موقف أو بتتغير بسببي . هي دايما موجودة وثابتة وهتعينني حتى ولو نسيتها بعدين في وقت السلم.
3- الناس بتتآمر عليا
محدش بيصحى من النوم وبيقرر انه يضايقك أو يإذيك، كل فكرة في دماغك هتتحقق برضه في دماغك . هتشوف بعينك اللي عقلك صنعه في دماغك من معاني. لكن في النهاية الناس غلبانة . مش كلهم بيعرفوا يعبروا عن اللي جواهم بطريقة سليمة. بس على الاقل فيه غيرهم تقدر تحاوط نفسك بيهم دايما. الناس مش شريرة . الناس بس عندها طموحات ورغبات وأحلام .. كل واحد عايز يوصل بالطريقة اللي هو شايفها سهلة بالنسبة له. يمكن تتعارض معاك بس في النهاية كلهم خير .
4- اتعب علشان ترتاح بعدين
محدش بيتعب علشان يرتاح .. لو تعبت وانت بتعمل حاجة ، نفس الحاجة ديه هتكون مصدر تعبك طول عمرك .. اما ترتاح من البداية للنهاية او تدور على طريقة تخليك توصل برضه وانت مرتاح .. احنا جايين نلعب ونرتاح مش نفرهد نفسنا .
5- الناس القديمة فاهمة أكتر
كل انسان عنده وعي خاص بيه، ومحدش بيتولد بميزة زيادة أو مش موجودة في باقي بني البشر، لو حد من القدامى فهم بطريقة محددة ، ده مش معناه انك تغمض عينك وتمشي وراه . جرب تفهم بطريقتك . طالما فهمك هتحتفظ بيه لنفسك ومش هتفرضه على الناس التانية. انت كمان بتفهم . متصدقش حد يقولك انت لسة صغير او انت مش دارس او مش فاهم حاجة. دلوقتي كل حاجة وكل معلومة تقدر توصلها بسهولة ومجانا . بس علشان ده يحصل .. ارجع للنقطة الأولى.
6- محدش بيمشي من الدنيا واخد حاجة معاه
لا بياخدوا ، بياخدوا مكان في قلوبنا ، او بياخدوا حياتنا لو ماتوا وكانوا السبب في دمارنا الشخصي. يقدروا ياخدوا ارواحنا واحلامنا وهما تحت التراب . يقدروا ياخدوا سعادتنا معاهم . يقدروا ياخدوا فلوس لو معدلوش في حياتهم . يقدروا ياخدوا سمعتهم او بصمتهم أو نور مرافقهم وكله على حسب أعمالهم. الناس بتمشي من الدنيا وهما معاهم حاجات من الرحلة. بس انت اختار تحب تاخد معاك ايه.
7- على أد لحافك مد رجليك.
ارمي اللحاف لو مش على أدك ، ديه مشكلة اللحاف لو صغر عليك. مش مشكلتك انك كبرت ورجلك طولت .. على أد رجليك اختار لحاف ولو ملاقيتش ارمي اللحاف ، أحلامك هتدفيك وهتوصل
ويومكم أجمل من يومي
because why notbecause why not

المشكلة اننا اتربينا من صغرنا على السببية .. هعمل كذا علشان كذا .. هذاكر رياضة علشان ادخل هندسة ، هلعب رياضة علشان اخد درجات اعلى في المدرسة وادخل كلية أفضل، هشتغل كويس علشان اجيب عربية علشان شكلي قدام الناس ، هتجوز علشان عيل يشيل اسمي .. لحد : هصلي علشان ادخل الجنة وهعبد ربنا علشان مدخلش النار .. الخ الخ

إقرأ الموضوع كاملا
مراتي .. وأنا حر فيهامراتي .. وأنا حر فيها

في كل مره بتقبلي تنضربي فيها قدام عيالك وتتصالحي بطاجن عكاوي كده انتي مش بتحمي بيتك من الخراب… انتي بتخربيه اكتر… وعيالك ده لو موجودين مش هينسوا التفاصيل دي وهتبقوا اسرة متفككه وبيئة مؤذيه ماحدش فيها سالك مع التاني…
في كل مره الشخص هيرفض فيها انه يقول “لأ” ضد أبوه أو أمه لما يتعرض للأذى هيبقى مع الوقت شخصية هشة

إقرأ الموضوع كاملا
قصة الذات ولحظة إكتشاف الحقيقةقصة الذات ولحظة إكتشاف الحقيقة

هل تتخيل كيف يمكن ان تكون تلك الحياة التى نكون فيها اسرى صورتنا الذاتية؟
هل معقول الخوف وعدم الامان والحزن يجعلك اسير .. ؟؟
كنت اتساءل كثيرا كيف يمكننا الوصول للسكينة او الرضا .. او الشعور بالفرح والامتنان .
كنت اسعى جاهدة فى طرق مختلفة .. الى ان جاءت ..
لحظة ادراك وانتباة مفاجئ…

إقرأ الموضوع كاملا
دبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانادبلومة البرمجة اللغوية العصبية بالكامل مجانا

البرمجة اللغوية العصبية هى الاساس الأول والأهم لجميع علوم التنمية البشرية فى العالم
وذلك نظرا لقوة فعاليتها وأهمية موضوعها ، حيث أنها تدرس وتناقش علم نفس النجاح ، أو بمفهوم آخر االقواعد والأفكار الرئيسية لسلوكيات ومعتقدات الناجحين.
ولذلك فهى تعتبر الخطوة الأولى والرئيسية لكل من يرغب بتطوير نفسه ويهتم ببناء حياته بشكل إيجابي وفعال ، وأيضا لمن يهتم بإفادة الآخرين ومساندتهم فى طريق النجاح.
نتناول فى دبلومة البرمجة اللغوية العصبية المجالات الأربعة الأساسية وهى :

إقرأ الموضوع كاملا
ما لا تعرفه عن المحيطاتما لا تعرفه عن المحيطات

تعد المحيطات أهم مصادر التجدد والتعويض لما تم استنفاذه من أكسجين بسبب التجمعات السكانية وما تم تدميره من الشعاب المرجانية ومانتج من تعديات ..
فالمحيطات تنتج وحدها 50% من أكسجين كوكب الأرض والذى يعتبر بدوره المصدر الرئيس الموفر للبروتين لما يقدر بحوالي مليار شخص بالعالم.

إقرأ الموضوع كاملا
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.