الموت بسبب قلة النوم

شارك هذا الموضوع
الموت من قلة النوم

الموت من قلة النوم

كيف تقتل قلة النوم ؟
كتب : أحمد عبيد حامد
فاز هذا المقال بالمركز الرابع بمسابقة Sci Articles Lab من بين أكثر من 140 مقال.

القصة بدأت من لمّا كنت قاعد مع صحابي من قيمة كام يوم، وبعدين سمعت واحد منهم بيقول: يجدعان أنا هموت من قلة النوم؟
طبْعا أنا قعدت أفكر في الجملة، وسألت جوجل: هل ممكن قلة النوم تقتل؟
حضرت أربع كياس بن، وقولت هقضيها قهوة بقا ومش هنام، طبعا أنت عارف إني مش مريض بالإكتئاب وعايز أموت، أنا بس هكافح بدون نوم في سبيل العلم “مزيكا انتصار”.
جوجل حكالي قصة غريبة، في سنة 1974 طبيب إيطالي اسمه إيجنازيو رويتر اكتشف وفاة امرأتين من نفس العيلة بسبب قلة النوم!
أنا في الأول فكرت إنهم كانوا عاشقات مكسورات الخاطر، ولكن اللي حصل بعد كدا كان خطير؟
بعدها بحوالي 10 سينين، فرد جديد من نفس العائلة حس بنفس الأعراض اللي كانت بتمر بيها الستات اللي ماتت من قلة النوم؟ وهنا بدأوا الدكاترة يدرسوا حالته ويتابعوه، وفي الآخر للأسف برضو مات وساعتها أخدوا دماغه وقرروا يدرسوا الحالة الغريبة دي؟
وهنا.. قبل ما نفهم الدماغ النادرة دي.. واللي تعتبر واحدة من حوالي 40 عائلة فقط حوالين العالم، خلينا نفهم الأول.. ايه اللي ممكن ندرسه عشان نفهم الطبيعة الفسيولوجية الخاصة بالكائنات البشرية أصلا؟
طبعا طبعا طبعا..
هنقول الـ DNA أو الحمض النووى اللي بيحمل بداخله كل ما يخص الكائن البشري
استني بس.. فين الـ DNA أو الحمض النووي دا يا عمو عُبيد يا بتاع القهوة أنت؟
الحمض النووي دا يا بيه موجود في خلايا جميع الكائنات الحية، بيحمل جواه كل المعلومات اللي تخص الكائن دا، التكاثر الخاص بيه، تطوره ككائن بشري، تصرفاته الفسيولوجية بشكل كامل مبنية على الحمض النووي أو الـ DNA!!
وإيه علاقة دا أصلا بالدماغ النادرة اللي استخلصناها من واحد مات من قلة النوم؟
المصادر كانت ناجحة جدًا في إبهاري في الجزئية دي، ونا بشرب قهوتي قالي إن في بروتين اسمه البرايون Prion، البروتين دا عملية تكوينه بيحصل فيها خلل طفيف في الأشخاص اللي ماتوا، خلل بيتسبب فيه تغيير في مناطق بعض الجينات في سلسلة الـ DNA الخاصة بالمريض، واللي بتتسبب في تكوين بروتين البرايون على هيئة لا تذوب في الماء!
ثواني بس، هو البرايون دا هو اللي بيخليني عايزين ننام؟ مش التاني كان اسمه هرمون ميلاتونين؟
شطور يا حبيب أخوك، الميلاتونين بيخلينا نحس إننا عاوزين ننام، إنما بروتين البرايون فـ دا بيعمل شئ تاني خالص، احنا اتفقنا إن الطفرة الوراثية اللي بتحصل في الـ..
-استني استني، طفرة وراثية؟
= أيوة يا عم عمال أقولك هما أربعين عيلة والـ2 الستات كانوا من نفس العيلة، ركز معايا يا استاذ عاطف إلهي تنستر!
المهم.. الطفرة الوراثية اللي بتحصل بتخلي البرايون يتكون بشكل لا يذوب في الماء، ويقعد يتجمع في منطقة (المهاد) في المخ، ويملي كل الفراغات، وحاجة آخر زنقة.. وبعدين المنطقة دي هي المسئولة عن النوم.. وعمالة تتزنق.. فجأة المريض يبطل ينام.. ومفيش كلها شهور معدودة والمريض بيموت.. بعد صراع رهيب للنوم إنشالله ربع ساعة يا حاجة!
في النهاية..
أنا أدركت إن فناجين القهوة اللي عمال أضربها دي مش هتمنعني أقوم أنام زي الناس عادي، دا غير إن الحوار أصلا حتى الآن ما يزال مقتصر على الطفرات الوراثية بس، على أساس إن القهوة بنت خالة عمي يعني هتعملي طفرة، قوم عالتلاجة يراجل بلا قلة عقل :”D
– تلك كانت إحدى المشاركات المتأهلة للمرحلة النهائية بمسابقة Sci Articles Lab، جميع المصادر المذكورة موجودة بالأسفل ، نود التنبيه أن تعليقك الخاص سيكون له قدر كبير من الأهمية فى إثراء المحتوى.

صفات الزوج النرجسي وكيفية التعامل معهصفات الزوج النرجسي وكيفية التعامل معه

الزواج علاقة مقدسة تحتاج الكثير والكثير من التنازل والتغاضي والتضحيات من أجل أن تصبح علاقة سوية وناجحة.
ولكن أحيانا تكون هناك بعض المشكلات التي تقف عائقًا بين الزوج والزوجة.
ومنها أن يكون الطرف الأخر مليء بالعيوب ولا يعترف بذلك ويظن أنه دائمًا على حق ولا يعطي للزوجة حق المناقشة، وهنا قد تستحيل الحياة وخاصًة إذا كان هذا الزوج نرجسيًا لا يرى سوا نفسه فقط، وهذا ما سنعرضه في مقالنا عن كيفية التعامل مع الزوج النرجسي.

إقرأ الموضوع كاملا
بناء تقدير الذات عند الأطفالبناء تقدير الذات عند الأطفال

الجميع يعاني من صعوبة التعامل مع الأبناء ، كما أن الامر أصبح يأخذ كل تفكيرك كما كان يشغلني من قبل .. دعني أخبرك قصتي في الأعوام السابقة التي ساعدت على تغير أطفالي 180 درجة.
لن تصدق ذلك يا صديقي إلا عندما تخوض نفس تجربتي، حينها ستعلم أنني على حق وانك فقط لم تكن تعامل ابنائك المعاملة الصحيحة …

إقرأ الموضوع كاملا
يد الموت | قصة قصيرةيد الموت | قصة قصيرة

  “لا داعي للفزع مني ,فأنا دائماً ما أتِ بدون معاد مسبق , أطرق أبواب أرواحكم المعلقه لأخدها معي للأفاق , وحان وقتك لتغادري فما نفع تشبثك بتلك الحياه , فقط إتركي كل شئ , وإمسكِ بيدِ” 
قرأتها مراراً وتكراراً لم أفهم مغزاها ولم أستوعب مقصدها حقاً.. أحدهم علي الأرجح يعبث معي !.
تركت الخطاب أمام الباب وعودت لغرفتي لأدثر جيد من تلك البروده القارصه ولكن لم يمضي وقت طويل حتي شعرت ببروده شديدة في أطراف قدمي ما زلت أحاول سحب قدمي تحت الغطاء الدافئ ولكن لا تغير, لأفتحي عيني بغضب , نهضت لأصرخ من هول ما رأيته..وجدت فراشي في منتصف المحيط تشبثت جيد في حواف الفراش مرعوبه من الوقوع في أعماق المحيط ,لمحت بطرف عيني ظرف أخر مشابه لما تلقيته , إلتقطه بحذر لأمسك به بإحكام واليد الأخري مشغوله بالتشبث بواحف الفراش .
  “ما زلتي تحاولين الفرار مني , ومازلت أحاول إخبارك أن لا أحد ينجو , فجميعنا لها , فقط سلمي نفسك للأمر , أعلم أن الخوف ربما يتأكلكِ , فقط أغلقي عينيكي , وأمسكِ بيدِ”.

إقرأ الموضوع كاملا
ما هي أسرار الإنضباط فى الحياة؟ما هي أسرار الإنضباط فى الحياة؟

قد يتسأل البعض عن حلول  تجعله اكثر انضباطا والتزاما تجاه نفسه ، و في كل مجالات حياته؟؟!
قبل الاجابة عن هذا السؤال ، يجب ان نعرف ما هو الانضباط ؟
الانضباط ،هو أن نقوم بعمل ما يجب عمله سواء كان هذا العمل تحبه أم لا، فأنت المسؤول على القيام به.
والانضباط هو عملية تسير وفقا لمجموعة من القوانين التي تفرضها على نفسك لاتباعها و بالتالي تجعلك تكسب عادة جديدة ، تتعلم من خلالها ادراة الوقت بشكل جيد يجعلك اكثر انضباطا في  الحياة

إقرأ الموضوع كاملا
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.