ليه مينفعش تؤمن بالأبراج

شارك هذا الموضوع
ليه مينفعش تؤمن بالأبراج او بتوقعات صفات الشخصيه ؟
مبدئيا انتشرت جدا في الفترة الاخيرة بوستات كتير عن شخصيات الابراج وازاي تعرف شخصيتك من اللون المفضل واختار صورة واحنا نعرف انت مين ..
الكلام ده مهم جدا بالنسبة لناس كتير وده لان الانسان بطبعه بيحب اوي اللى بيتكلم عنه ، اللى بيوصفه ، اللى بيقوله انت مين .
في حقيقة الامر الفكرة فلسفية ودايما في عملية بحث عن معنى لنفسنا وده الى بيخلينا ننجذب للنوعيه ديه من الخدمات المتاحه بكثافه وممكن حتى ندفع فلوس علشان نروح لعراف يقولنا معلومات عن ماضينا وشخصيتنا وبنصدقه ..

  1.  برترام فورر احد اشهر الناس اللى اتكلموا عن القراية الباردة وضح ان معظم الوصف اللى بيتقالك حقيقه بيكون معلومات عامه . بس لمجرد بديهيه المعلومات وانطباقها على ٩٩٪ من الناس بتتخيل ان الكلام ده بينطبق عليك بالحرف وصحة المرجع .
  2. اغلب تحليل الشخصيات بيلعب على الايجو بتاعك ، يعني مثلا “انت نيتك كويسة وفيك نور وخير مش موجود في اي حد تاني” ..
    مين فينا يقدر يقول لا على الكلام ده ؟ مستحيل تلاقي حد يقولك “لا انا نيتي وحشة ومعنديش نور وكله ظلام دامس وشر 😃
  3.  اغلب المعلومات بتكون احكام غير مطلقة “بيلف ويدور” ، يعني بدل ماقولك انت انسان بتحب تشيل المسئولية
    هقولك “انت بتحب تشيل المسئولية بمزاجك” ، لانك لو قولت لأ انا مش بحب اشيل المسئولية هتكتشف ان اضافة كلمة “بمزاجك” هتمنعك من انك تطلعني غلطان وهتخليك توافقني ..
  4.  احنا كبشر بنحب اللى بيتكلم عننا ، وده واضح جدا والا مكنتش الابراج احتلت الاهتمام ده في حياتنا .
  5.  اسلوب الشخص عليه عامل كبير من صحة المعلومة بالنسبة لك ، يعني اسلوب كلامه وطريقته وشكله ومنصبه وتخصصه ، بيخلوك تصدق اللى هيقوله عنك حتى لو مش فيك .
  6.  “انا عارف انك شخص عارف ان عندك حاجات كتير اوي جواك وعايز تستخدمها بس الكسل والظروف منعاك.ومع ذلك انت عارف ان الطاقة اللى جواك ديه ممكن تخليك تعمل اي حاجة لو اتحطت في مكانها الصحيح وحد ادالك فرصة ، انت بتحب الخير للناس بس بعض الناس مش بتسمحلك انك تمارس حب الخير وبتضطر انك تتعامل معاهم بأسلوبهم في بعض الاوقات ، انت بطبعك بتقدر انك تحل مشاكل الناس وشوية صعب عليك تحل مشاكلك وساعات بتوجد حلول غير عادية للظروف اللى عندك ، عنيد وده يدل على قوة شخصيتك وعندك جراة غير عادية في انك تقول رأيك وميهمكش سواء بصوت عالي او في سرك ، عندك اسرار محدش يعرفها غيرك وناس تانيين يتعدوا على الاصابع ، وللأسف لسة فيه جرح في حياتك مأثر عليك “
  7. لو عجبتك الجمله السابقة ديه ، اعرف انها هتعجب ٩٠٪ من الناس ، وده معناه انها مش بتوصفك … هي بس بتتلاعب بعقلك .
كتب : نهاد رجب 
كيف تحافظ على هدوئك وتعيش حياة خالية من التوتر والإزعاج؟كيف تحافظ على هدوئك وتعيش حياة خالية من التوتر والإزعاج؟

التوتر جزء طبيعي من الحياة اليومية، فمعظم الأشخاص يتعرضون لمواقف مرهقة تجعلهم يشعرون بالذعر والتوتر في محاولة التعامل معها على سبيل المثال اختبار قيادة السيارة، لذلك أن تحافظ على هدوئك أمر يجب أن تعرف كيف يمكنك تحقيقه.

إقرأ الموضوع كاملا
تطبيق إيفرنوت Evernote أهم تطبيق للطلاب والمدرسينتطبيق إيفرنوت Evernote أهم تطبيق للطلاب والمدرسين

تمامًا مثل نوشن فإن إيفرنوت هو تطبيق يساعدك على تنظيم حياتك الدراسية والعملية وحتى الشخصية.

وذلك عن طريق تدوين ملاحظاتك والأرشفة بالإضافة إلى خدمات أخرى مثل إضافة الوسائط كالصور والفيديوهات كما يمكنك عمل جداول لتتابع إنجازك

إقرأ الموضوع كاملا
حدد نقاط القوة والضعف لكل شئ باستخدام تحليل سوات SWOTحدد نقاط القوة والضعف لكل شئ باستخدام تحليل سوات SWOT

يستطيع أيضا تحليل سوات ان يفحص لك جميع العوامل الخارجية والداخلية التي تؤثر على مؤسستك أو مشروعك فيكون البعض منها تحت سيطرتك ويكون ايضا هناك جزء منها لا تستطيع السيطرة عليه،ولكن تستطيع اتخاذ الإجراء المناسب عندما تتعرف على هذه العوامل وتقوم بتحليلها وتسجيلها.

إقرأ الموضوع كاملا
نظرية الفستق | تحكم فى اللحظات الفارقة فى حياتكنظرية الفستق | تحكم فى اللحظات الفارقة فى حياتك

كتاب نظرية الفستق هو من افضل كتب التنمية البشرية وتنمية الذات وهو من تأليف الكاتب السعودي فهد عامر الأحمدي وقد ناقش الكاتب أفكارعديدة في كتابه والذي يقسم إلى مجموعة من المقالات ولفت الكتاب الأنظار إليه من خلال عنوانه الغريب نظرية الفستق.

قد انتشر الكتاب بشكل كبير على منصات التواصل الاجتماعي وحقق مبيعات كبيرة في السعودية ويتضمن الكتاب 65 مقالا صحفيا يناقش كل مقال منهم فكرة.

يرى الكاتب أن الممكن أن يكون لكتابه تأثير جيد عليك وانه سوف يغير طريقتك في التفكير والحكم على الأمور وكل ذلك مكتوب على غلاف الكتاب مما أثار انتباه الجميع.

إقرأ الموضوع كاملا
مهارات تطوير الذات وبناء الشخصيةمهارات تطوير الذات وبناء الشخصية

معنى تطوير الذات وبناء الشخصية هو مجهود الفرد وسعيه حتى يكون أفضل مما كان عليه في السابق وهذا من خلال تحسين مؤهلاته وقدراته.

ويكون ذلك بمعرفة نقاط قوته الشخصية من حيث تطويرها،

ويشمل هذا التطوير قدرات الشخص العقلية ومهاراته مع الأشخاص الآخرين ، وتحسين القدرة على السيطرة على المشاعر وردود الأفعال واكسابها سلوك إيجابية ومهارات عديدة، ولتطوير الذات دور كبير وأهمية سواء للفرد أو لتطوير المجتمع،

حيث يختلف تطوير الذات من شخص لشخص آخر من حيث المستوى والدرجة، فكلما ارتقي الشخص بتطوير ذاته ارتفع شأنه ومركزه الاجتماعي وأصبح أفضل مما كان عليه مسبقا.

إقرأ الموضوع كاملا
هل تعرف ما هو أكبر بحر فى العالم؟هل تعرف ما هو أكبر بحر فى العالم؟

تتحكم أعماق البحار في الطقس العام والتغيرات المناخية على هذا الكوكب، ولا تزال عملية الوصول إلى كيفية حدوث هذه الظواهر غير معروفة حتى الآن، وذلك بسبب صعوبة معرفة ما يجري في أعماق هذه البحار التي يمكن أن تصل إلى عمق أكثر من 266.8 مليون كيلومتر مربع، ولصعوبة معرفة ما يجري في أعماق البحار

إقرأ الموضوع كاملا
قانون باركنسون - القانون الأهم لإدارة الوقتقانون باركنسون - القانون الأهم لإدارة الوقت

وعلى الجانب الآخر فإنك إذا حددت وقتا أضيق لنفس المهمة فسوف تنجز العمل في وقت مناسب مع التركيز على الأمور الهامة فقط.
وقد أعطي برانكسون في مقاله مثاًلا لمرأة عجوز بأنها عندما تقوم بكتابة خطابا إلى ابن أختها تستغرق يوما كاملا بسبب أنها ليس لديها ما تفعله بقية اليوم، والمقصود هنا ليس سخرية من المرأة العجوز بل هو مجرد مثاًل لتوضيح فلسفة المماطلة التي يتبعها الشخص في إنجاز العمل.

إقرأ الموضوع كاملا

ممنوع النسخ .. إحتراما للملكية الفكرية