سبع علامات رئيسية للإنسان الشيك

سلوكيات الجنتل مان

سلوكيات الجنتل مان

سبع نقاط يتمير بها الإنسان الشيك
كتب : نهاد رجب

1- الانسان الشيك هو اللي بيخليه في حاله ..
يعني الشخص الشيك مش هيقولك انت ازاي تعمل كذا كذا .. كده غلط .. لو سألته وطلبت رأيه هيقول رأيه من غير ما يغلطك .. او ينصحك او يوجهك … هو هيقولك رأيه بشكل عام لإنه شيك .
2- الانسان الشيك فاهم يعني ايه حرية الرأي ..
هو بجد بيمارس حرية الرأي.. مش بيشتمك مثلا ويقولك اصل ديه حرية ..
هو بيحترم افكارك وادراكك وفهمك وبناء عليه بيقول رأيه مع وضع رأيك في الاعتبار من غير ما يفرض عليك رأيه أو افكاره . هو مؤمن بحريتك انت كمان وده بيبان في كلامه وردود افعاله لما رأيك يكون مختلف.
3- الانسان الشيك لو حس انه متضايق هيسيب المكان ويمشي او يعتذر ..
من غير ما يتخانق معاك لانك اختلفت معاه .. مش هيحتاج انه يسيب بصمته طول الوقت ويرد على المختلفين مع فكره .. هو اصلا مكتفي بذاته وبدماغه .. هو عارف انه مش محتاج يحارب علشان يقنعك بحاجة وكفاية انه هو يكون مقتنع .
4- الانسان الشيك بيرفض بشياكة .. مش دبش مثلا او بيأنب ضميرك قبل ما بيرفض ..
هتطلب منه طلب هيقولك ردود من نوعية “انا مهتم جدا اني اساعدك بس فعلا حاليا مش هقدر افيدك” ولإنه شيك فهو هيقدر انك طلبت منه هو فهيحاول يساعدك ولو بنسبة بسيطة تقديرا انك رجعتله.
5- الانسان الشيك بيعتذر ..
لانه متصالح مع نفسه فهو لو غلط ، معندوش ادنى مشكلة انه يعتذر .. مش نهاية العالم بالنسبة له وبالعكس بيكون راضي اكتر عن نفسه لما بيقول “انا اسف” … وجزء من شياكته هو انه لو عمل حاجة غلط مش هيحاول يدافع عن نفسه او يبرر .. لما بيغلط هو بيقر انه بيغلط حتى لو استمر على غلطه.
6- الانسان الشيك هياخد حقه بشياكة ..
مش هتلاقيه بيشتم وبيزعق ، هو هيسأل كويس جدا عن حقوقه قبل ما يطالب بيها واول حاجة هيعرفها قبل ما يطالب بحقه هو “انا هطالب بحقي من مين” .. مش هتلاقيه مثلا بيزعق مع موظف خدمة عملا .. هو ببساطة هيفهم ان الموظف مش هو ده هدفه وفيه حد تاني هيقدر يجيبله حقه وهيطلبه بنفس الهدوء.
7- الانسان الشيك هيختار كلماته لانه عارف انه مش عايش في غابة او ذريبة ..
هو عايش مع بشر زيهم زيه، فهتلاقيه بيختار انسب الكلمات اللي هيتعامل بيها مع الناس .. هو شيك ..
الانسان الشيك في كل اللي في فات مقولتش ان معاه فلوس او عربية اخر موديل او حتى عربية .. ممكن يكون مش لاقي ياكل عادي جدا ، لإن الشياكة ملهاش علاقة بالمستوى الاجتماعي او الثقافي والتعليمي . الشخص الشيك هيكون شيك طول الوقت وفي كل مكان وتحت اي ضغوط.

هل انت شيك عزيزي القارئ؟

Tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.