الإختيار الأنسب لعلاقة صحيحة

شارك هذا الموضوع
الاختيار المناسب

الاختيار المناسب

أسس الإختيار المناسب فى العلاقات 
كتبت : ساندي هشام .

العلاقات شئ ضروري في حياتنا لإن الإنسان بطبعه إجتماعي ميقدرش يعيش لوحده بشكل كامل
لازم يكون جنبه أشخاص يساعدوه ويكونوا ونس وقت حزنه أو فرحه بس إختيارنا للأشخاص ده بيكون بناء علي إيه ؟
قبل ما تبدأ أي علاقه أيا كان نوعها سواء صداقه أو حب أو خطوبه لازم تكون عارف أنك هتواجه مشاكل لأن كلنا لينا وجهات نظر وأراء مختلفه حتي لو كنا متفقين في أغلب الاراء ولينا مبادئ واحده هيكون فيه ولو 1% إختلاف .
لو العلاقه التي انت علي وشك تدخلها دي علاقه صداقه بيكون ليك الإختيار في إنك تكمل في الصداقه دي مع علمك الكامل بنقط الإختلاف أو عيوب الشخص الأخر بتكمل بناء علي قدرة تحملك وتسامحك لعيوبه ومشاكله وبناء علي مقدار حبك وإحترامك للشخص ده .
لكن لو العلاقه دي علاقه خطوبه هتطور لجواز لازم تفكر مليون مره في الإختلاف الي بينكم لانه في أغلب الأحوال ومهما كان مقدار حبكم وإحترامكم لبعض والإتفاق الكبير في شخصياتكوا… بيكون فيه نقطه إختلاف وهي دايما المشكله ، بتفضل تكبر لغايه ما توصل للإنفصال، فمن الأفضل تكون موازن أمورك قبل ما تخوض في جواز ويتبعه طلاق .
هل الحب هو أهم حاجة ؟
من وجه نظري مقوله “أهم حاجه الحب ” دي مقوله مش كافيه في إنك تبني عليها حياه .
الحب شئ مهم بين الطرفين بس مش أساسي,
ده ممكن يكون في المرتبه الرابعه بعد التفاهم والأحترام والثقه ,حتي لو الحب بسيط ممكن نكمله بالعشره والموده, فنركن الحب علي جنب لو بندخل في علاقه جديه ونركز في المعايير الأهم .
طبعا الأقدار بيد الله ومتفقين كلنا علي كدا بس لازم ناخد بالأسباب .
إسأل نفسك سؤال لما تبدأ تشوف الإختلاف الي بينك وبين الطرف الأخر لما تشوف العيوب بتاعته وتوزنها …إسأل نفسك هل أنا هقدر أستحمل النوع ده من المشاكل ؟
هقدر أكمل وأواجه المشاكل دي من غير ما أسيبه في النص ..من غير ما أجرحه أو يجرحني ؟
لو إجابتك هي (اه)ولو بنسبه بسيطه كمل وواجه وحب بكل طاقتك ,بس متجيش عليه ولا تيجي علي نفسك بشكل كبير, حط جوه مخك انك قادر .. وهتعدي .
بس لو شاكك في قدرتك بإنك تتحمل المشاكل دي أيا كان نوعها أو شايف أن الشخص مش يستاهل أنك تتحمل عشانه وقف العلاقه دي حتي لو كانت روحك متعلقه فيها حتي لو واثق أن حبكم هيكمل.
الحب هيقل تدريجي طول ما فيه مشاكل أنت مش قادر تستحملها .. أهون تخسره وتتوجع علي قلبك فتره بدل ما تجرح كل الي حواليك عشان علاقه عرفت أن نهايتها كان الفشل ومع ذلك كملت وغضيت النظر عن أنك أضعف من أنك تتحمل.
نوع المشاكل الي بتقابل المقبلين علي دخول علاقه جاده :
خلينا نتفق إن المشاكل دي بتتمثل في:
  1. مشاكل ماديه.
  2. مشاكل إجتماعيه (الطبقيه) .
  3. مشاكل ثقافيه (الدراسيه) .
لو مشاكل ماديه ممكن تتحل في يوم ,لو شايف أن نسبه حبك وثقتك وإحترامك للشخص أكبر من المشاكل الماديه كمل لأن الأرزاق بيد الله مش بتاعتك ولا بتاعته مين عالم يمكن ربنا يصلح الحال .
لو شايف إنك من النوع الي عايش في ترف طول عمرك ومن الصعب تنزل لمستوي مختلف تمام متكملش ,هتنجرح وهتجرح الشخص قدام رغبتك في إنك تقدر تعيش زي ما كنت عايش هتطغي عن حبك .
تاني نوع من المشاكل ممكن يقابلك هو إن يكون في إختلاف في الطبقه الإجتماعيه بينكم
بمعني أنت تكون من طبقه عاليه عايش ظروف معينه ومتعود علي إسلوب حياه معين بطريقه وكيفيه معينه وحبيت شخص مختلف في إسلوب الحياه والمستوي والطريقه والمبادئ.
لك كامل الإختيار بعد التفكير العميق في أنك تكمل أو ترفض, عندك القابليه إنك تستحمل الشخص ده وهو مختلف عنك في كل حاجه هتقدر تفهمه وتقدره وتحترمه وتتقبل مبادئه المختلفه عنك من غير ما تنجرح أو تجرح كمل
شايف أنه أكبر من أنك تستحمل الطريق ده بكل عواقبه إنهي متكملش وإنت مش عندك الثقه الكافيه .
أخر نوع وهو بيكون في إختلاف الجذري في ثقافتكم وتعلمكم
خلينا متفقين إن التعليم هو عامل أساسي في الطريقه الي بتشوف بيها الحياه كل واحد علي حسب تعليمه ودراسته بيواجه الحياه
الي إتعلم تعليم متوسط مش زي الي إتعلم تعليم عالي مش زي الي مش حظي بفرصه إنه يتعلم .
في الأخر محدش بيعيش حياه كلها راحه وسعاده, المعاناه والألم من أركان الحياه ,بس في حدود لكل حاجه لو بإيدك تمنع شئ أنت مش قده إمنعه. وإتعلم تفكر وتشوف من غير ما تاخد قرار متهور لمجرد مشاعر أو علي سبيل التجربه .
ما هي أغرب تسع كتب فى التاريخما هي أغرب تسع كتب فى التاريخ

لا يسعنا سوى أن نقول أننا جميعا نحب الجانب الغيبي من الأمور ونشأ أن نخض فيه دون أية قيود، ولكنك يجب أن تكون على أتم استعداد لمجابهة العواقب إن لم تكن ملتزمًا بالقواعد كما يجب أن يكون… تعرف معي على أفضل وأغرب تسع كتب يمكنك قرائتهم على مر التاريخ وإن كنت قد قرأتهم بالفعل شاركنا تجربتك

إقرأ الموضوع كاملا
Marital rapeMarital rape

That refers to such a respect paid from Islam to women, and Islam renounces from such a concept which is hateful against women and any other speech unlike this is a responsible over the misleading advocator.
And so Islam recommends a necessary respect for men, as I don’t want you to call me a racist protesting against men, so a lady should respect a man and so the opposite.

If you are not capable to maintain your relationship you better rescue the remained good deeds between you and separate…
Or never be included by accepting a marriage proposal when you are not ready.

إقرأ الموضوع كاملا
عشر خطوات فقط لتحقق كل ما تريد عشر خطوات فقط لتحقق كل ما تريد 

للاسف هذا ما يعيشه كثير من الناس لا يعرف ماذا يريد، وبالتالي لا يعرف أين يذهب، وربما يقضي حياته تابع ، تتحكم فيه عوامل لعبة الحياة ويظل محكوم في العمل في اتجاه واحد وهو مجابهة ضغوط الحياة دون تحقيق نجاح او أنجاز يشعره بقيمة نفسه الحقيقية ويفتخر بما قدم بنفسه وحياته .
ولكن هناك أناس عرفوا طريق النجاح والتميز والإنجاز وحققوا ذواتهم ورغباتهم واحلامهم، عن طريق إدارة عقلهم إدارة بسيطة مكنتهم من الوصول الي ما يريدون .

إقرأ الموضوع كاملا
تزوج المرأة القوية لهذه الأسباب السبعتزوج المرأة القوية لهذه الأسباب السبع

التقاليد والعادات تبني معتقد للرجل الراغب في الزواج بأن تكون فتاة “منكسرة” يستطيع التحكم بها وتوجيهها،
وتستطيع هي التأقلم سريعا مع طباعه وطريقته في الحياة،
لكن من الأفضل أن ينصح الرجال، تحديدا أصحاب الطموح منهم، بالبحث عن المرأة قوية الشخصية
للأسباب التالية..

إقرأ الموضوع كاملا
الإيجابية السلبيةالإيجابية السلبية

فى أوقات كثيرة نقع فى فخ “الإيجابية السلبية”, نحاول إقناع أنفسنا أننا بخير ونتجاهل شعور الحزن على الرغم من أنه شعور صحى للغاية فى التنفيس عن أنفسنا طالما لا نؤذى أحدًا لفظيًا أو فعليًا .. أن أعطى نفسى والآخرين مساحة للتعبير عن أنفسهم أصبح أكثر شئٍ أقدره وأهتم به الآن.

إقرأ الموضوع كاملا
للرجال فقط : كيف تقتل زوجتك قبل ان تقتلك؟للرجال فقط : كيف تقتل زوجتك قبل ان تقتلك؟

للرجال فقط : كيف تقتل زوجتك قبل ان تقتلك؟ … خطة لقتل الزوجات بدون أى أثر أو اتهام أو دليل .. على كل رجل دراستها جيدا
عزيزى الرجل …!
إذا أردت أن تتخلص من زوجتك، أو بالأدق أن تقتلها دون جريمة وعقاب،
فقط شيء واحد عليك فعله..!

إقرأ الموضوع كاملا
because why notbecause why not

المشكلة اننا اتربينا من صغرنا على السببية .. هعمل كذا علشان كذا .. هذاكر رياضة علشان ادخل هندسة ، هلعب رياضة علشان اخد درجات اعلى في المدرسة وادخل كلية أفضل، هشتغل كويس علشان اجيب عربية علشان شكلي قدام الناس ، هتجوز علشان عيل يشيل اسمي .. لحد : هصلي علشان ادخل الجنة وهعبد ربنا علشان مدخلش النار .. الخ الخ

إقرأ الموضوع كاملا
ما هى حقيقة الاغتصاب الزوجي؟ما هى حقيقة الاغتصاب الزوجي؟

حقك الشرعي لما تكون مراضيها مش منكد عليها وواخدها غصب لإرضاء رغباتك… هي مش عبد… وطرف في العلاقة زيها زيك لها الحق تقول نعم ولها الحق تقول لا… إلا لو كان الإعراض متكرر يبقى نعمل باللي قاله ربنا في القرآن بردو “واللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن” وخليني أوضح لك ان واضربوهن معناها فارقوهن والدليل آية تانية سبحان الله في الكتاب يقول بها الله تعالى للعباد “فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرحمة” فالمقصود هنا المفارقة أو المقاطعة… مش اني امسكها اضربها واوديها المستشفى ملامحها مش باينه من كتر الضرب… مش من حقك تمد إيدك أو تتطاول باللسان… هي ماخرجتش من بيت أهلها معززة مكرمة إلا عشان تعززها وتهننها تاني ويمكن أكتر كمان…

إقرأ الموضوع كاملا
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.