ماذا تعرف عن رهاب الموت؟

درجة الخوف هنا أعلى… الجسم هنا بيبقى على أتم استعداد… الجهاز الهضمي بيقلب الدنيا قلبان… والأدرينالين شغال على ودنه… الشخص عنده hyperactivity وحساسية زيادة لأي شيء حواليه… مقشعر ومركز مع كل حاجه تأهبا للي جاي… اللي هو ممكن مايكونش عارفه ولا عارف هيواجهه ازاي… وليه! كل ده ممكن عشان الشخص شاف صرصار… ولا طلع مصيف مع قرايبه وخايف ينزل المياه… طلع على كوبري… زار المقابر مع والدته… انت مش عارف ان الشخص ده عضه صرصار وهو صغير فبقى يخاف من الصراصير من ساعتها… ولا انت عارف ان الشخص التاني والده مات غرقان فخاف ينزل المياه يموت زيه… بردو انت ماعندكش فكره ان اللي زار المقابر مع والدته ده عنده رهاب الموت بسبب ان جدته ماتت قدامه… ولا ان اللي طلع ع الكوبري بيخاف من المرتفعات لمجرد انه بيتخيل نفسه بيقع منها وبيفقد توازنه على أي مبنى أعلى من مستوى الأرض بدورين تلاته… المزيد …!

البارانويا | اضطراب الشخصية الزوراني

اضطراب الشخصية الزوراني | كتبت منه زين

أنا جايه أحكي قصتي وهمشي… ماحدش هنا يعرفني وانا مش عايزه حد يعرفني… أنا بس عايزه اتخلص من العبء اللي انا شايلاه فوق دماغي…
عبء مش عارفه اتخلص منه بقالي سنين… بقالي سنين بشوف اللي حواليا بالمعنى الحرفي شياطين… رغم إن المنطق بيكدب شعوري…
المزيد …!

القبعات الست : حدد لون أفكارك

ورغم ذلك فقراراتنا تتلون بلون أفكارنا، فهل لأفكارنا ألوان؟؟؟؟ الحقيقة نعم وقد أجابنا عن هذا السؤال العالم المبدع إدوارد دي بونو منذ سنوات بعيدة، فإدوارد دي بونو هو أحد أعلام الإبداع في العالم الغربي، فقد أعطانا فكرة القبعات الست لكي يشرح لنا كيف أن كلاً منا يسيطر عليه نمط من التفكير المزيد …!

الموت بسبب قلة النوم

الموت من قلة النوم

كيف تقتل قلة النوم ؟ كتب : أحمد عبيد حامد – فاز هذا المقال بالمركز الرابع بمسابقة Sci Articles Lab من بين أكثر من 140 مقال … القصة بدأت من لمّا كنت قاعد مع صحابي من قيمة كام يوم، وسمعت واحد بيقول: يجدعان أنا هموت من قلة النوم؟ . أنا قعدت أفكر ، وسألت : هل ممكن قلة النوم تقتل؟ المزيد …!

التنمية الذاتية فى خمس خطوات

خطوات التطبيق

التنمية هي عملية نسعى فيها لردم الفجوة أو الفرق بين الوضع الحالي والوضع المأمول بالأحرى الفرق بين ما هو كائن وما سيكون هي عملية من التطوير والتعليم والمعرفة ، اي انها خطوات تصل بنا إلى مستوى عالي من المهارة التي تبلغنا التميز في هذه الحياة ..ولها خطوات و مستويات منها.. المزيد …!