تعرف على أسرار شخصيتك بهذا الاختبار

شارك هذا الموضوع
pesonality-puzzle

pesonality-test

تحديد أنماط الشخصية مع اختبار تحديد الشخصية 
كتبت : ساندي هشام

معروف أن نمط الشخصية بشكل عام شئ معقد وغالبا نقف عند شخصية ويكون صعب علينا نكتشفها بشكل واضح وعلي قد ما هي معقده علي قد ما هي مختلفه ومتنوعه.
فيه الشخصيه القياديه ، الهاديه، الجريئه، والشخصيه العنيده……الخ.
وبتختلف علي حسب الظروف والمواقف الي بنتعرض لها وبتقابلنا.
حاول كتير من الباحثين وعلماء النفس
أنهم يكتبوا عن الشخصيات ويعطوا تفسيرات ليها زي عالم النفس النمساوي كارل غوستاف الي ألف كتاب في أنماط الشخصية .
وسنه 1962م تم إصدار إختبار للشخصيه تحت بند (MBTI) وده إختصار لMyers Briggs Types Indicator يعني “مؤشرمايرز بريغز للأنماط”.
والي طورته كانت كاثرين بريغز وبنتها إليزابيل بريغز.
طيب إزاي أقدر أحدد شخصيتي وأستنبط شخصيه الي قدامي تبعاً للإختبار ده ؟
مبدأياً عندنا 16 نوع من الشخصيات بتكتشف أنت أي نوع عن طريقه مجموعه من الأسئله بتجاوب عليها بتلقائيه ومصدقيه جدا عشان تقدر تحدد الشخصيه الأقرب ليك .
وبيرمز للشخصيه برموز والي هي (E-I-N-S-F-T-P-J).
E- إجتماعي
I- ذاتي(إنطوائي)
S- حسي
N- حدسي
T- منطقي
F- عاطفي
J- صارم
P- مرن
دي إختصارات الي بتدل علي شخصيه الفرد أما (إنطوائي اوإجتماعي)..أو (حسي أو حدسي)..أو(منطقي أو عاطفي )..أو(صارم أو مرن ).

قبل ما أتكلم عن ال 16 شخصية حابه أعرفك أنهم مصنفين تحت أربع تصنيفات وهي :
1-المحللون.
2-الدبلوماسيون.
3-المنظمون.
4-المستكشفون.

ودلوقتي هعرض ال16 شخصيه بشكل مختصر.
1-المحللون.
المهندس InTj :
بيطلق عليه المهندس المعماري أو الإستراتيجي ,بيميل غالبا للإنطواء لذلك بيفضل العمل بمفردهم دون الجماعه ,بيركز بشكل كبير علي المعلومه المنطقيه المستنده بالأدله ,دائما ما يشعرون بالسيطره والتنظيم الدقيق.
المنطقي InTp :
الشخص المنطقي بيميل للعزلة ولكن يفضل البقاء مع مجموعه من الأشخاص المقربه فقط , بيميل للتركيز الداخلي عن ما يحدث في العالم الخارجي .
محللون ويتمتعون بقدره إنهم يحلوا المشاكل دون تدخل خارجي , بيقدر العقل عن العاطفه بشكل كبير ,مرن جدا في التفكير وبيحل الأمور مهما كانت معقده بسلاسه .
القائد EnTj :
النوع ده غالبا ما بيكون حازم في قراراته وواثق جدا جريئ بيفكر دايما في المستقبل وإزاي يخطط ليه بتنظيم بيفضل يكون محاط بمجموعه كبيره من الأشخاص وغالبا ما بيكون عنده أراء ووجهات نظر قويه , عنده قدره كبيره في إنه يتولي المسؤليه وغالبا ما بيكون قد تحملها ,عقلاني جدا وبيفضل المنطق عن العاطفه .
المحاور EnTp :
شخصية المحاور أو المناقش هي شخصيه ذكيه جدا مبتكر ومبدع , بتعرف تتعامل مع مجموعه كبيره من الأشخاص بسلاسه لانه متحدث بارع ومتكلم جيد ,بيفضل دايما أنه يحتفظ بالمعلومات والاراء بدل من عرضها .. بيستمتع النوع ده بالمجادله والنقاش الطويل والملل شئ بعيد عنه لما يدخل في جدل بس غايته في نهايه الحوار أو النقاش أنه يوضح وجهه نظره بشكل كبير بل ويقنعك بيها .
2-الدبلوماسيون.
المحامي InFj :
يشار إليه ” بالمثالي ” او “المحامي ” هي شخصيه مهتمه ومراعيه ولطيفه ,شديد الحساسيه إتجاه ما يشعر به الأخرون , يتمتع بمعايير أخلاقيه عاليه وتركيز كبير علي المستقبل , عاطفي بشكل كبير ومراعي لمشاعر الغير , حساس ومتفهم , قادر علي تكوين روابط قويه وذات معني مع الأخرين. عاده ما يحب ممارسه السيطره من خلال التنظيم والتخطيط .وعند إتخاذ القرار بيركز بشكل كبير علي الأهتمامات الشخصيه عن الحقائق الموضوعيه .

الوسيط  InFp :

يميل الأضخاص الي بيمتلكوا الشخصية دي إلي الإنطواء والمثاليه والقياده العاليه. بيتمني النوع ده إنه يجعل العالم مكان أفضل , إنطوائي إلي حد ما ويفضل البقاء مع مجموعه مختاره من الأشخاص , يتم إستنزاف طاقتهم في المواقف الإجتماعيه , هي شخصيه حدسيه بمعني أنها تري الصوره الكبيره بدلا من التفاصيل الصغيره , قراراتهم غالبا ما بتتأثر بالعاطفه والمخاوف المستقبليه .
البطل  EnFj :
يطلق عليه أيضا “المعطي”ويصنف بإنه من “أقوي” الشخصيات . قادر علي تكوين صدقات مع جميع فئات المجتمع حتي مع الأكثر إنطوائيه .لديه قدره علي الثأقير بالي حواليه والتلاعب بيهم غالبا ما يكملتكون الصفات الدافئه والداعمه .يلموا نفسوا بشكل كبير عن خروج الأمور عن السيطره وحتي عند سيرها في المسار الصحيح لا يعطي نفسه قدر كبير من الإمتنان . بيعطي وقت كبير للأشخاص من حواليه ,وغالبا ما يكونوا قاده ناجحين .
المناضل  EnFp :
النوع ده غالبا ما بيكون عنده طاقه كبيره , حماسي جدا ونشيط , يهتم بصدق بالأخرين ويفهم من حوله بشكل جيد ,يكره الروتين بشده ولديه رغبه دائمه في التجديد والتغيير , وعلي الرغم من ذلك يميل إلي تأجيل المهام المهمه إلي اللحظات الأخيره , يتشتت بسرعه عند العمل علي شئ روتيني أو ملل يميل إلي البعد عن التعقيد ومرن جدا في التعامل والتفكير .
3- المنظمون.
المفتش  IsTj  : 
من عشاق التخطيط , ويفضل التخطيط للأشياء قبل حدوثها بفتره طويله , يفضل رؤيه الأشياء منظمه وفي موضعها الصحيح , في حاله التعرض للتشتت أو الفوضي يجدون أنفسهم غير مرتاحين وبيكون لديهم رغبه في التعديل علي الوضع , إنطوائي وواقعي ومسؤول جدا .

المدافع  IsFJ :

أو “الحامي” ويتميز النوع ده بأنه إنطوائي وهادئ لحد كبير لانه مركز علي الأخرين وحريص جدا , يفضلون الحقائق الملموسه ,بيميل أيضا لحمايه التقاليد , ويعطي إهتمام بشكل عام بتعلم كل ما هو جديد .
التنفيذي  EsTj :
“المدير” شخصيه عمليه ,يميل إلي تحمل المسؤليه وجاد جدا ,ملتزم بالقوانين والمعايير والتقتاليد , وبسبب نوع الشخصيه دي المجتمع بينظر ليها علي أنها جاده وغير حماسيه وعنديه , بيكون من السهل ليهم تولي المناصب الإداريه بسبب طباع شخصيتهم القياديه .
القنصل  EsFj  :
بيطلق عليهم أيضا ” مقدم الرعايه ” الشخصيه دي جميله جدا بتميل دايما أنها تظهر حنيتها بشكل جلي للأخرين منظمين ومخلصين بشكل كبير . بيقدم كل ما لديه في سبيل تشجيع الأخرين ودفعهم للأمام وغالبا ما بيستمتعوا بمساعده الغير , بيفضل داما أنه أن تحبه وبيتأذي من المعامله القاسية أو اللامبالاه.
4- المستكشفون
الفنان IsTp :
أو ” الحرفي ” إنطوائي وحساس , بيفضل فصل الأشياء عن بعضها لمعرفه كيفيه عملها , بيستمتع بالمخاطره , وتعلم أشياء جديده وشيقه , بيصدر الحكم بناء علي المعايير الموضوعية وهو بشكل عام مبدع .
المغامر IsFp :
هي شخصيه هاديه جدا وحساسه بتميل لتأجيل إتخاذ القرارات عشان لو حصل أي تغير في الخطه.
بيميلوا للبقاء مع شخصيه محدوده من الناس وغالبا ما بيكونوا علي معرفه وثيقه بيهم , بيكره النوع ده النظريات المجرده الغير مدعمه بتطبيق عملي , بيفضلوا مواقف التعلم التي بتمكنهم من التعلم السريع .
المقنع EsTp :
” رائد العمل “بيميل الشخصيه دي للإرتجال عن التخطيط , وغالبا ما بينظر نظره سريعه علي المشكله وإضافه حل مقنع, النوع ده مجد وحماسي ومنفتح بشكل ملحوظ وملتزم جدا .. يصفهم بعض الناس بإنهم ” بيتكلم بسرعه ” .
المسلي EsFp :
شخصيه عفويه بطبعه وذكيه جدا , بيكره الكتب والنظريات العلميه ووسيله التعليم المفضله له هي الخبره والتجارب , بيتفوق جدا في المواقف الي بيتعامل فيها مع الأخرين , يفضل عيش الحاضر , لديه وعي قوي للمحيط من حوله .
ودي كانت نظره عامه للشخصيات , ورغم إن الإختبار ده مقام تحت أسس علميه إلا أن مش بالضروره تلاقي شخصيتك وميولك الحقيقي .
كما يمكنك أن تتعرف على نمط شخصيتك الخاص من خلال هذا الإختبار البسيط 

إختبار تحديد الشخصية

ما هي أسرار الإنضباط فى الحياة؟ما هي أسرار الإنضباط فى الحياة؟

قد يتسأل البعض عن حلول  تجعله اكثر انضباطا والتزاما تجاه نفسه ، و في كل مجالات حياته؟؟!
قبل الاجابة عن هذا السؤال ، يجب ان نعرف ما هو الانضباط ؟
الانضباط ،هو أن نقوم بعمل ما يجب عمله سواء كان هذا العمل تحبه أم لا، فأنت المسؤول على القيام به.
والانضباط هو عملية تسير وفقا لمجموعة من القوانين التي تفرضها على نفسك لاتباعها و بالتالي تجعلك تكسب عادة جديدة ، تتعلم من خلالها ادراة الوقت بشكل جيد يجعلك اكثر انضباطا في  الحياة

إقرأ الموضوع كاملا
هل أنت ذكي؟ إليك أقوى 20 لعبة فى الألغازهل أنت ذكي؟ إليك أقوى 20 لعبة فى الألغاز

من حقك يبقى ليك وقت مخصص تلعب فيه وتستمتع بكل سبل الرفاهية… لكن الحاجة الوحيدة اللي اضمن لك ما يبقاش فيها هوس او من نتيجتها البلاهة هي ألعاب الألغاز
هتتيح لك فرصة تتنقل من نطاق لنطاق ومن فكرة لفكرة في نفس الوقت هتحافظ على مزاجك من الزهق
وهتحفز خلايا مخك تشتغل ده غير ان معظم الألعاب اللي هحط لك اسمهم بالترتيب دول جمعوا بين أفضل graphics أو visual art 
وموسيقى وأصوات وقصة في نفس الوقت الحلول مش سهلة وبتاخد وقت…

جهز لي كشكول وقلم يا فندم

إقرأ الموضوع كاملا
Borderline personality disorderBorderline personality disorder

Today I’m going to pose a remarkable subject we all should be aware of, hence we can obtain a good chance to have a better mental health and try helping those who in need to be recovered…
Therefore, I’m initiating my primary lines with a common symbol includes three letters (BPD)…
What is BPD? And why is it considered as your main topic today?
Dear, reader, let me give you an insight why am I talking about this today…

إقرأ الموضوع كاملا
Anxiety disorder and panic disorderAnxiety disorder and panic disorder

panic disorder is sometimes considered as based on the other, panic disorder is more relevant and dangerous…
It can take place in whatever occasion you attend even if it wasn’t sad, a person suffers from panic attacks all in regular packages as zoomed in… can physically move rapidly and unconditionally according to the activity of both hormones “Adrenaline/ noradrenaline” released when you feel danger,
A person with panic disorder can suffer from constant panic attacks happening more than once a day, and not only in traumatic events, anytime and with no terms included.

إقرأ الموضوع كاملا
 
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.