ماذا تعرف عن اضطراب ثنائي القطب؟

اضطراب ثنائي القطب

الناس كلها تقول “كيفي كده” إلا شخص عنده اضطراب ثنائي القطب لأنه مش عارف هو كيفه ايه بسبب تغير مزاجه بشكل سريع…
يعني ال bipolar disorder ده قولا واحدا بيركز على المزاج؟ ايوه وممكن تجاهل عدم اتزان المزاج ده والتهاون فيه يعمل مشاكل تعيق الشخص المريض من أداء مهامه اليومية زي اي حد ولا قدر الله ممكن توصل لنتايج تانيه ابرزهم بيننا الانتحار… المزيد …!

ماذا تعرف عن رهاب الموت؟

درجة الخوف هنا أعلى… الجسم هنا بيبقى على أتم استعداد… الجهاز الهضمي بيقلب الدنيا قلبان… والأدرينالين شغال على ودنه… الشخص عنده hyperactivity وحساسية زيادة لأي شيء حواليه… مقشعر ومركز مع كل حاجه تأهبا للي جاي… اللي هو ممكن مايكونش عارفه ولا عارف هيواجهه ازاي… وليه! كل ده ممكن عشان الشخص شاف صرصار… ولا طلع مصيف مع قرايبه وخايف ينزل المياه… طلع على كوبري… زار المقابر مع والدته… انت مش عارف ان الشخص ده عضه صرصار وهو صغير فبقى يخاف من الصراصير من ساعتها… ولا انت عارف ان الشخص التاني والده مات غرقان فخاف ينزل المياه يموت زيه… بردو انت ماعندكش فكره ان اللي زار المقابر مع والدته ده عنده رهاب الموت بسبب ان جدته ماتت قدامه… ولا ان اللي طلع ع الكوبري بيخاف من المرتفعات لمجرد انه بيتخيل نفسه بيقع منها وبيفقد توازنه على أي مبنى أعلى من مستوى الأرض بدورين تلاته… المزيد …!

القبعات الست : حدد لون أفكارك

ورغم ذلك فقراراتنا تتلون بلون أفكارنا، فهل لأفكارنا ألوان؟؟؟؟ الحقيقة نعم وقد أجابنا عن هذا السؤال العالم المبدع إدوارد دي بونو منذ سنوات بعيدة، فإدوارد دي بونو هو أحد أعلام الإبداع في العالم الغربي، فقد أعطانا فكرة القبعات الست لكي يشرح لنا كيف أن كلاً منا يسيطر عليه نمط من التفكير المزيد …!

أهم أربع مراحل فى حياة طفلك

مراحل نمو الطفل

كيف يتطور الإنسان نفسيا ، وما هى مراحل تطوره الرئيسية من الولاده حتى الممات ؟
تركز الكاتبة إيمان حموده هنا على مراحل نمو الطفل التى تعتبر حجر الاساس فى تكوين شخصيته ، والتى يستمر تأثيرها طيلة حياته ، وتعتمد فى ذلك على نظرية إريك إريكسون صاحب السبق الأشهر فى علم النفس المزيد …!