ما هى حقيقة الاغتصاب الزوجي؟

marital-Rape

حقك الشرعي لما تكون مراضيها مش منكد عليها وواخدها غصب لإرضاء رغباتك… هي مش عبد… وطرف في العلاقة زيها زيك لها الحق تقول نعم ولها الحق تقول لا… إلا لو كان الإعراض متكرر يبقى نعمل باللي قاله ربنا في القرآن بردو “واللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن” وخليني أوضح لك ان واضربوهن معناها فارقوهن والدليل آية تانية سبحان الله في الكتاب يقول بها الله تعالى للعباد “فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرحمة” فالمقصود هنا المفارقة أو المقاطعة… مش اني امسكها اضربها واوديها المستشفى ملامحها مش باينه من كتر الضرب… مش من حقك تمد إيدك أو تتطاول باللسان… هي ماخرجتش من بيت أهلها معززة مكرمة إلا عشان تعززها وتهننها تاني ويمكن أكتر كمان… المزيد …!

لو غيرك قدر .. هل انت كمان تقدر؟

مقارنات خاطئة

هل ممكن قبولنا لمفهوم “اني مش احسن واحد في الدنيا زي ما بابا بيقول” يكون هو ده طريقنا للنجاح في الحياة نفسيا واجتماعيا؟ .. تعالوا واحدة واحدة كده اكلمكم عن حاجة مهمة ممكن تكون غريبة بالنسبة لاغلب الناس اللي دخلوا في مجال تطوير الذات .. دلوقتي شخصية حضرتك مكونة من قدرات وسمات .. المزيد …!

معنى القوامة على النساء والحكمة فى ذلك

قوامون على النساء

حين فطر الله الرجل ليكون قواماً ، هذا يعني أنه جعل المرأة إحدى مسؤولياته ، لا إحدى ممتلكات ولذلك استخدم رب العزة كلمة الرجال قوامون على ولم يقل عن.. لأن على تفيد من يكون ملزما بأن يقوم على شؤون الآخر وليس تفضيلا عنه كما يفهم من ذلك بعض أشباه الرجال ومشايخ الفتنة المزيد …!

تربية الروح الدينية عند المراهق 

أسس التربية الإسلامية

هناك جوانب اساسية للتربية الدينية التى ينبغى على الأسرة أن توفرها للمراهق ، والتى على اساسها تنشأ الأخلاق الحقيقية المرتبطة بروابط متينة مع الدين وتعاليمه ، فما هى هذه الجوانب التى يجب مراعاتها فى مرحلة المراهقة تحديدا ؟؟ يوجد مع المقال كتب فى التربية الإسلامية للتحميل المباشر المزيد …!