ماذا تعرف عن اضطراب ثنائي القطب؟

اضطراب ثنائي القطب

الناس كلها تقول “كيفي كده” إلا شخص عنده اضطراب ثنائي القطب لأنه مش عارف هو كيفه ايه بسبب تغير مزاجه بشكل سريع…
يعني ال bipolar disorder ده قولا واحدا بيركز على المزاج؟ ايوه وممكن تجاهل عدم اتزان المزاج ده والتهاون فيه يعمل مشاكل تعيق الشخص المريض من أداء مهامه اليومية زي اي حد ولا قدر الله ممكن توصل لنتايج تانيه ابرزهم بيننا الانتحار… المزيد …!

ماذا تعرف عن رهاب الموت؟

درجة الخوف هنا أعلى… الجسم هنا بيبقى على أتم استعداد… الجهاز الهضمي بيقلب الدنيا قلبان… والأدرينالين شغال على ودنه… الشخص عنده hyperactivity وحساسية زيادة لأي شيء حواليه… مقشعر ومركز مع كل حاجه تأهبا للي جاي… اللي هو ممكن مايكونش عارفه ولا عارف هيواجهه ازاي… وليه! كل ده ممكن عشان الشخص شاف صرصار… ولا طلع مصيف مع قرايبه وخايف ينزل المياه… طلع على كوبري… زار المقابر مع والدته… انت مش عارف ان الشخص ده عضه صرصار وهو صغير فبقى يخاف من الصراصير من ساعتها… ولا انت عارف ان الشخص التاني والده مات غرقان فخاف ينزل المياه يموت زيه… بردو انت ماعندكش فكره ان اللي زار المقابر مع والدته ده عنده رهاب الموت بسبب ان جدته ماتت قدامه… ولا ان اللي طلع ع الكوبري بيخاف من المرتفعات لمجرد انه بيتخيل نفسه بيقع منها وبيفقد توازنه على أي مبنى أعلى من مستوى الأرض بدورين تلاته… المزيد …!

ما يجب أن تعرفه عن اضطراب القلق أو الهلع

أي إنسان بيقلق… في ناس شاغله نفسها بالديون اللي عليها… واللي قلقان وخايف من مادة دكتور مش عارف ايه علشان مابينجحش حد… اللي بيخاف من الأماكن المغلقة… واللي بيخاف من الزحمة واللي بيخاف ابنه يسيبه ويتجوز او يسافر لشغل المهم يفضل جنبه عالكنبه ومش عايزه يبعد عن عينه… اللي خايف من المرتفعات وبيخاف من مجرد طلوع البلكونه علشان هو ساكن في الدور الخامس… المزيد …!

البارانويا | اضطراب الشخصية الزوراني

اضطراب الشخصية الزوراني | كتبت منه زين

أنا جايه أحكي قصتي وهمشي… ماحدش هنا يعرفني وانا مش عايزه حد يعرفني… أنا بس عايزه اتخلص من العبء اللي انا شايلاه فوق دماغي…
عبء مش عارفه اتخلص منه بقالي سنين… بقالي سنين بشوف اللي حواليا بالمعنى الحرفي شياطين… رغم إن المنطق بيكدب شعوري…
المزيد …!

القلق والتوتر عند الإمتحان

كثير من الناس يربط الإمتحان بالقلق والتوتر بشكل تلقائى ، فبمجرد علمه بالإمتحان يستدعى مشاعر الخوف والقلق بقوة ، وليس هذا فقط بل إنه يستمر فى تغذية هذه الإنفعالات السلبية حتى تصل لذروتها لحظة الإمتحان .. وتكون النتيجة سيئة تماما .
فى هذا المقال نناقش المشكلة والحلول بالتفصيل مع تدريب بالفيديو المزيد …!