العلقة اللي خدتها واللي عمري ما نسيتها

قل لا

الأب اللي بيدي لبنته حب واهتمام ، بيربيها تقول “لأ” لأي حد بيحاول يضحك عليها عاطفيا لإنها مكتفية
الأم اللي بتزرع في عقل ابنها انه قوي .. هيقول “لأ” لما حد يحاول انه يستضعفه .. من غير توجيه
مشكلة الناس انها عايزة تقول “لأ” .. علشان عيب .. أو “لأ” للرغبات ، أو “لأ” للفرص الغلط والسلوكيات .. من غير مايكون عندها بديل حقيقي او مورد يحققلها الاكتفاء الذاتي .. المزيد …!

لو غيرك قدر .. هل انت كمان تقدر؟

مقارنات خاطئة

هل ممكن قبولنا لمفهوم “اني مش احسن واحد في الدنيا زي ما بابا بيقول” يكون هو ده طريقنا للنجاح في الحياة نفسيا واجتماعيا؟ .. تعالوا واحدة واحدة كده اكلمكم عن حاجة مهمة ممكن تكون غريبة بالنسبة لاغلب الناس اللي دخلوا في مجال تطوير الذات .. دلوقتي شخصية حضرتك مكونة من قدرات وسمات .. المزيد …!

هذا ما تفعله برامج المقالب بأطفالك

bullying

بالطبع قد سمعنا عن أطفال راحوا ضحية للتقليد الطفولي لمشاهد يرونها ببرامج المقالب آملين أن يصبحوا بها أبطالاً مثل مجرميها، فهناك الطفل الذي شنق أخته بحجابها، ماتت هي وذهب هو للاحداث، والطفل الذي أضرم النيران لكي يخيف أصدقائه فرمى طفل بنفسه من أعلى مبنى مدرسته خوفاً من النار المزيد …!

علاج تمرد الأبناء فى دقيقة واحدة

أم تتحدث مع بنتها

اسلوب الدقيقة الواحدة اسلوب يعالج تمرد الأبناء .. او اى مشكلة يمكن ان نواجهها معهم .. فالأسلوب مجدى ان شاء الله ، أما التطبيق فيعتمد على جعل الأبناء يشعرون بعدم الرضا عن تصرفهم الخاطئ .. ولكن بالرضا عن انفسهم فكيف يتم ذلك فى دقيقة واحدة ؟ هذا ما سنعرفه فى هذا المقال المزيد …!