كورس الذكاء الذاتي

الذكاء الذاتي

يدرس الكورس اهم ذكاء في انواع الذكاءات المختلفة
وهي مهارات الذكاء الذاتي ودي اللي بتخليك تعرف تطبق كل معلومة هتاخدها لان ناس كتير عارفة وقرأت عن الذكاءات عموما والذكاء الذاتي خصوصا لكن مش عارفة تطبق. المزيد …!

مدرسة الحب | 5 كورسات مجانية معتمدة

تدريبات فى الحب

المشاعر موجوده فى كل البشر ، ولكن الاختلاف يكمن فى طريقة التعبير عن هذه المشاعر ومعايشتها ، وطريقة التفكير فى العلاقات والأشخاص . إن التحكم فى المشاعر أمر صعب جدا ولكننا نملك القدرة على التحكم فى سلوكنا وتصرفنا تجاه الآخرين. هذا السلوك هو الذى يعتبره الآخرين دليلا على نوع المشاعر سواء أكانت إيجابية مثل الحب أو التقبل أم سلبية مثل البغض أو عدم الإرتياح ، وبناءا عليه يقوم كل شخص منهم بتكوين إنطباع معين ومن ثم رد الفعل المناسب. المزيد …!

كيف تكتشف النصاب بوضوح

الإعلان والحقيقة

الإعلان والحقيقة | كيف تكتشف النصاب بوضوح كتب : حسين بكري عزيزي المغفل الكسول الطماع اللي معاك قرش محيره وعايز يطيره.. نحن نساعدك لاختيار نوع الكف الذي ستأخذه على قفاك. قبل ماتشترك: – نعلمك صنعة ونبيعلك الماكينات والمواد الخام ونشتري منك الانتاج. بعد ماتشترك: – انتاجك غير مطابق بيعه بمعرفتك.   قبل ماتشتري: – اشتري جملة ولو مابعتش ممكن ترجع المنتج. بعد ماتشتري: – لأ معلش انت شاريه من اسبوع والكيس إتبهدل والبضاعة خرجت من المخزن.   قبل ماتتداول: – تداول معنا بأول رصيد ١٠ دولار هدية. بعد ماتتداول: – انت كسبت ٢٠ دولار وعشان تاخدهم لازم تدفع ٥٠ …. المزيد …!

لماذا يجب أن تكون غبيا ؟

فوائد الغباء

بتكلم مع صديق عايز يعمل قناة على اليوتيوب – سألته ايه اللي خلاك تفكر في كده ؟ قالي ان فيه ناس كتير على اليوتيوب بيقدموا اللي هو يقدر يقدمه احسن منهم بكتير وبدأ يتريق على الناس ديه. – سألته فيديوهاتهم بتجيب مشاهدات كتير؟ – قالي ايوة وبدأ يتريق عليهم… نصحته نصيحة نصحتها لنفسي زمان .. المزيد …!

إستثمار الذكاء الوجداني

استثمار الذكاء الوجداني

أوضح جاردنر أن الشخص العادي يتشكل لديه على الأقل سبعة عناصر مستقلة من عناصر الذكاء تتمثل في (الذكاء اللغوي ،الذكاء المنطقي، الرياضي، المكاني الجسمي والحركي، الموسيقي، الذكاء في العلاقات ، الذكاء الشخصي والداخلي ) وهناك أنواع كثيرة أخرى من الذكاءات المتعددة .. وهناك علماء آخرين اهتموا بموضوع الذكاء وتصنيفه وتفسير طبيعته وبنيته وابعاده وكيفية قياسه. المزيد …!