Borderline personality disorder

Borderline personality disorder

Today I’m going to pose a remarkable subject we all should be aware of, hence we can obtain a good chance to have a better mental health and try helping those who in need to be recovered…
Therefore, I’m initiating my primary lines with a common symbol includes three letters (BPD)…
What is BPD? And why is it considered as your main topic today?
Dear, reader, let me give you an insight why am I talking about this today… المزيد …!

Anxiety disorder and panic disorder

Anxiety disorder and panic disorder

panic disorder is sometimes considered as based on the other, panic disorder is more relevant and dangerous…
It can take place in whatever occasion you attend even if it wasn’t sad, a person suffers from panic attacks all in regular packages as zoomed in… can physically move rapidly and unconditionally according to the activity of both hormones “Adrenaline/ noradrenaline” released when you feel danger,
A person with panic disorder can suffer from constant panic attacks happening more than once a day, and not only in traumatic events, anytime and with no terms included. المزيد …!

Bipolar personality disorder

Bipolar personality disorder

we were all formerly educated that a magnet has two poles one is negative and one is positive as well as the magnet has a field, a region around it which allows the magnetic force to be spread through this extent hence attract any close object and stick it due to the specific power it has and this power is relative.
This law can be also applied in its formula on human beings المزيد …!

تعرف على أسرار شخصيتك بهذا الاختبار

pesonality-puzzle

حاول كتير من الباحثين وعلماء النفس
أنهم يكتبوا عن الشخصيات ويعطوا تفسيرات ليها زي عالم النفس النمساوي كارل غوستاف الي ألف كتاب في أنماط الشخصية .
وسنه 1962م تم إصدار إختبار للشخصيه تحت بند (MBTI) وده إختصار لMyers Briggs Types Indicator يعني “مؤشرمايرز بريغز للأنماط”.
والي طورته كانت كاثرين بريغز وبنتها إليزابيل بريغز. المزيد …!

هل تخاف من النظام أم تكرهه ؟

Symmetrophobia

دايما كنا بنربط الجمال بالكمال وبنشوف الكمال في الترتيب… بتحس انك مبسوط وانت بتتفرج على فيديوهات بتعرض لك سفنج بيتقطع بشكل متساوي في الطول والعرض وبتحب تتفرج على شخص بيرسم دايره بالبرجل والدايرة مش معووجة وبتحب تشوف الفنان اللي بيرسم صور over realistic مليانه تفاصيل…
طب جربت تحط نفسك مكان شخص بيكره النظام؟ المزيد …!

اضطراب الشخصية العدائية

اضطراب الشخصية المعادية للمجتمع

إن الأشخاص المعتلين اجتماعياً يتميزون بكاريزما و ذكاء مثير للإعجاب، فقد تراه جذاباً للوهلة الأولى و لكنه يتصف بانعدام الضمير ة القسوة في التعامل، و يكون أكثر عفوية من غيره و لا يرى أنه مخطئ أبداً، و لديه غرور كبير و لا يستطيع السيطرة على دوافعه، و بغض النظر عن شخصيته القاسية فهو غير قابل للنقد في أى شئ آخر يفعله. المزيد …!

كيف تهزم الإكتئاب ؟ عدوك الخفي

ما هو الاكتئاب؟

الاكتئاب هنا بيأثر على مزاجك… بيخليك مقفول من الدنيا… أبيض واسود! أبيض واسود… الدنيا مالهاش طعم… مش حاسس بأي حاجه… ماسك لنفسك كرباج… وبتلوم نفسك على الفاضي والمليان… حتى على غلطات انت ما ارتكبتهاش… بتفقد الاهتمام والشغف بكل حاجه وكل اللي حواليك… ومش قادر تركز حتى في المهام البسيطة… طب العمل؟ المزيد …!

ماذا تعرف عن اضطراب ثنائي القطب؟

اضطراب ثنائي القطب

الناس كلها تقول “كيفي كده” إلا شخص عنده اضطراب ثنائي القطب لأنه مش عارف هو كيفه ايه بسبب تغير مزاجه بشكل سريع…
يعني ال bipolar disorder ده قولا واحدا بيركز على المزاج؟ ايوه وممكن تجاهل عدم اتزان المزاج ده والتهاون فيه يعمل مشاكل تعيق الشخص المريض من أداء مهامه اليومية زي اي حد ولا قدر الله ممكن توصل لنتايج تانيه ابرزهم بيننا الانتحار… المزيد …!

ماذا تعرف عن رهاب الموت؟

درجة الخوف هنا أعلى… الجسم هنا بيبقى على أتم استعداد… الجهاز الهضمي بيقلب الدنيا قلبان… والأدرينالين شغال على ودنه… الشخص عنده hyperactivity وحساسية زيادة لأي شيء حواليه… مقشعر ومركز مع كل حاجه تأهبا للي جاي… اللي هو ممكن مايكونش عارفه ولا عارف هيواجهه ازاي… وليه! كل ده ممكن عشان الشخص شاف صرصار… ولا طلع مصيف مع قرايبه وخايف ينزل المياه… طلع على كوبري… زار المقابر مع والدته… انت مش عارف ان الشخص ده عضه صرصار وهو صغير فبقى يخاف من الصراصير من ساعتها… ولا انت عارف ان الشخص التاني والده مات غرقان فخاف ينزل المياه يموت زيه… بردو انت ماعندكش فكره ان اللي زار المقابر مع والدته ده عنده رهاب الموت بسبب ان جدته ماتت قدامه… ولا ان اللي طلع ع الكوبري بيخاف من المرتفعات لمجرد انه بيتخيل نفسه بيقع منها وبيفقد توازنه على أي مبنى أعلى من مستوى الأرض بدورين تلاته… المزيد …!

ما يجب أن تعرفه عن اضطراب القلق أو الهلع

أي إنسان بيقلق… في ناس شاغله نفسها بالديون اللي عليها… واللي قلقان وخايف من مادة دكتور مش عارف ايه علشان مابينجحش حد… اللي بيخاف من الأماكن المغلقة… واللي بيخاف من الزحمة واللي بيخاف ابنه يسيبه ويتجوز او يسافر لشغل المهم يفضل جنبه عالكنبه ومش عايزه يبعد عن عينه… اللي خايف من المرتفعات وبيخاف من مجرد طلوع البلكونه علشان هو ساكن في الدور الخامس… المزيد …!

البارانويا | اضطراب الشخصية الزوراني

اضطراب الشخصية الزوراني | كتبت منه زين

أنا جايه أحكي قصتي وهمشي… ماحدش هنا يعرفني وانا مش عايزه حد يعرفني… أنا بس عايزه اتخلص من العبء اللي انا شايلاه فوق دماغي…
عبء مش عارفه اتخلص منه بقالي سنين… بقالي سنين بشوف اللي حواليا بالمعنى الحرفي شياطين… رغم إن المنطق بيكدب شعوري…
المزيد …!

إدراك | دورة الدليل الميداني للتثقيف النفسي

يهدف الى مساعدة الأفراد على فهم العلم الخاص بالتوتر والصدمات وبعض التجارب النفسية المرافقة لهما، وإزالة الغموض عن سبب تأثير التجارب السلبية وأثرها على الدماغ والجسم والسلوك ،بالإضافة الى توفير معلومات وتمارين محددة لمواجهة آثار الضغط والصدمة وبناء المرونة. المزيد …!

هل تعرف ماهو لون أفكارك ؟

ورغم ذلك فقراراتنا تتلون بلون أفكارنا، فهل لأفكارنا ألوان؟؟؟؟ الحقيقة نعم وقد أجابنا عن هذا السؤال العالم المبدع إدوارد دي بونو منذ سنوات بعيدة، فإدوارد دي بونو هو أحد أعلام الإبداع في العالم الغربي، فقد أعطانا فكرة القبعات الست لكي يشرح لنا كيف أن كلاً منا يسيطر عليه نمط من التفكير المزيد …!

الآثار النفسية لأزمة كورونا وعلاجها

اكتئاب الكورونا

هل بدأت تشعر بالملل والاستياء النفسي أو عدم الراحة ؟ هل هى بوادر اكتئاب فجرها الحجر المنزلى أو الضغط النفسي المستمر بسبب الأزمة الحالية ؟ حسنا .. لنتفق أنك لست وحدك فى هذه المشكلة .. هناك الملايين يشاركونك نفس المشاعر السلبية .. ولكننا الآن بصدد مناقشة الحل . المزيد …!

الموت بسبب قلة النوم

الموت من قلة النوم

كيف تقتل قلة النوم ؟ كتب : أحمد عبيد حامد – فاز هذا المقال بالمركز الرابع بمسابقة Sci Articles Lab من بين أكثر من 140 مقال … القصة بدأت من لمّا كنت قاعد مع صحابي من قيمة كام يوم، وسمعت واحد بيقول: يجدعان أنا هموت من قلة النوم؟ . أنا قعدت أفكر ، وسألت : هل ممكن قلة النوم تقتل؟ المزيد …!

التعامل مع مشكلة الشجار بين الأخوة

مشكلة الشجار بين الأخوة

على الرغم من أن شجار الاطفال الأخوة أمر طبيعي وشائع في أغلب البيوت، وهو جزء من النمو والتطور للأطفال، إلا إنه أمر مرهق جدا للوالدين، والمفتاح السحري لتقليل حدوث الشجار بين الأبناء، يكمن في تحديد متى يترك الوالدين الأطفال لحل المشكلة بأنفسهم، ومتى يجب عليهم التدخل واتخاذ دور الحكم بين الأبناء. المزيد …!

50 فكرة لدعم ثقة الطفل بنفسه

ثقة الطفل بنفسه

كلنا نعلم أن ثقة الطفل بنفسه من أهم دعائم التربية السليمة .. ولكننا فى الغالب نجهل الكيفية التى نرفع بها ثقة الطفل من نفسه .قد نحاول بأساليب وطرق شتى .. لكن تبقى النتيجة فى النهاية لا شئ.ولذلك سنقدم لكم أكثر 50 أسلوب فعال لزيادة ثقة الطفل بنفسه .. وما عليك إلا التطبيق مع طفل ،، ولكن لا تنس أن تتابعنا بالنتائج .. وتضيف أيضا للموضوع آراءك الخاصة المزيد …!